måndag, mars 24, 2014

En ny bostad


Nej nej. Den nya bostaden gäller inte mig. Jag tänker bo kvar i skogsbrynet efter min käre Husbondes död, den nya bostaden är till för mesar, inte för mig...

Under hela vintern, och även fortfarande, får fåglarna mat här i trädgården. De föds, nästan göds skulle jag vilja säga, med solrosfrön, nötter, hampfrön och mina egentillverkade talgbollar. Jag förväntar mig så småningom en tid av rejäl payback - ljuvlig sång och myggfri tid.

Idag inhandlades en ny fågelholk. Det väsentliga är plåtskoningen runt ingångshålet. Hackspettarna vill väldigt gärna hacka upp hålet och ta ungarna - jag har nog sett hur de gör. Hack hack - snabbt in med näbben, ta sig en unge och fort iväg. Middagen är räddad.
Plåten gör att de hackar förgäves. Men även en hackspett ska ju få leva.  De får mina hemgjorda talgbollar.

Det ser ut som om de gillar dem dessutom ...


10 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Lika kul det är att ha hackspettar i trädgården, lika ruskigt är det att se hur dom jobbar sig in i holkarna. så plåtskoning är ett måste.....

Lilla B sa...

Susie: Precis så!

epsilon sa...

Fin holk för mesar. Att du inte är nån mes det förstår vi bloggläsare när vi anar vad du har att ta dig igenom. Här slaskar en hackspett ner köksfönstret med talgbollsrester. Stilig typ i vackra färger.

Lilla B sa...

epsilon: Även stiliga typer kan ha dåligt bordsskick :)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jag har haft blogguppehåll ett tag och läser nu runt på gamla favvobloggar, men även du verkar ha tagit en paus. Hoppas du har det bra!

Lilla B sa...

Karin: Tack, jag har det bra nu. Ett år har gått sedan min man dog i ALS. Det har varit en tung tid men nu ljusnar det.

englundskan sa...

Hej
Long time, no see...
Tänker på dig ibland och återvänder till din blogg, tipsar andra som är villrådiga i trädgården.
Må så gott du kan!

Lilla B sa...

Tack Englundskan!

englundskan sa...

Hej igen
Tänkte just skriva att jag är så tacksam över att du har bloggen kvar. Men så ser jag att det har jag ju redan gjort, även om det var ett tag sedan.
Men då får jag väl säga att jag fortfarande är tacksam över du delar med dig av din kunskap.
Hoppas trägården kan ge dig den sinnesro du behöver.

Blogger sa...

Water Hack Burns 2lb of Fat OVERNIGHT

Over 160k men and women are trying a simple and secret "liquids hack" to lose 1-2 lbs every night while they sleep.

It is proven and it works every time.

Here's how to do it yourself:

1) Take a drinking glass and fill it with water half glass

2) And then do this crazy hack

and become 1-2 lbs skinnier when you wake up!