lördag, februari 08, 2014

Ett år av tystnad är till ända

För snart ett år sedan skrev jag det senaste blogginlägget. Ett helt odlingsår har gått. Nu har de första chilifröerna kommit ner i jorden och allt börjar om på nytt.

Tystnaden beror på att Husbonden som omnämnts i inläggen inte längre finns bland oss. Han avled i somras efter att ha insjuknat i ALS.

Allt har sin tid. Leva har sin tid och att dö har sin.

När nu orken kommit åter tänker jag både odla och skriva. I vilken omfattning får vi se.

Det är åtminstone hög risk för många sorters chili.
Väldigt många...

30 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint att se dig i bloggvärlden igen! Hoppas att du mår ok efter det som hänt. Hoppas också att du får vänner som fortsätter att följa dig här och att de kommenterar. För min egen del så sker kommunikationen på Facebook. Jag tror att folk tycker att det är för jobbigt att kommentera på bloggar. Eller så är de bara aptrötta på denna slottsträdgårdsmästare/stockholmsvandrare som aldrig ger upp. Jag hänger med här kompis! Lycka till!

Bloggblad sa...

Jag har faktiskt tänkt att pröva med chili - tack vare att jag blivit smittad av din entusiasm, några till frön ska jag väl peta ner. Men första månaden av mitt nya liv som ledig är ganska så uppbokad.

Lilla B sa...

Tack Hasse! Jag mår förvånansvärt bra efter allt elände.
Inte fasiken är folk aptrötta på din fina blogg. Omöjligt!!!

l*eva sa...

Härligt, att se Dig tillbaka!

Lilla B sa...

Bloggblad: Du kommer att sugas ner i chiliträsket, du med!! Ett ljuvligt träsk.

Lilla B sa...

Eva: Tack!!

Lena sa...

Det ska bli roligt att titta in här igen. Jag hinner just inte alls med min blogg, men jag läser fortfarande :-)

Anonym sa...

Skönt att höra!

Lilla B sa...

Lena: Nu kan jag redan räkna in flera bloggläsare!

billan sa...

Härligt! Jag hänger med dig och hoppas att du lyckas inspirera igång mitt bloggande också:)

Lilla B sa...

billan: Det är bara att köra igång! På den bara!!

Lena Pabitra K C sa...

Bra att du skriver igen. Ska bli i kul att följa din blogg

Lilla B sa...

Lena: Du är mycket välkommen att följa mina vedermödor i växthuset :)

epsilon sa...

Fint att du är tillbaka.Har saknat dig. Är ju ingen vidare odlare själv men tycker det är kul att följa dig.

Lilla B sa...

Trevligt att höra! Du är så välkommen att se mina bravader i växthuset. Bladlössen är mina fiender men förhoppningsvis blir allt både gott och vackert :)

Hanna W sa...

Jag kommer läsa. :)

Lilla B sa...

Finemang Hanna!!

Flisan sa...

Så roligt att du skriver igen. Läste med glädje dina inlägg och kommer att titta in regelbundet.

Lilla B sa...

Så glad jag blir! Välkommen att fortsätta läsa!

mossfolk sa...

Åh vad roligt att du är tillbaka! Jag har varit inne och kikat då och då och funderat på var du har tagit vägen.

Lilla B sa...

Tack mossfolk!

englundskan sa...

Oj, du har haft ett tungt år. Måtte du kunna hämta styrka i jorden och växa lika stark som din chili.

Jag har saknat min Guru, så bra att du lämnat bloggen kvar.

Lotta 8`) sa...

Hej där, kul att "se" dig blogga igen. Jag tror jag har följt dig så länge jag har bloggat och tycker din blogg är mysig med fina bilder och tips om odling. Själv är jag ingen fantast av chili men väl tomater och basilika. Du måste haft en jobbig period i ditt liv, men som sagt, roligt att du bloggar igen. Ha det :)

Lilla B sa...

englundsskan och lotta: det var ett tungt år och allt går i perioder. Bra tider och sorgsna stunder varvas. Men så är ju våra liv beskaffade.

Nu får vi kavla upp ärmarna och sätta igång. Åtminstone vi som odlar chili

Anonym sa...

Beklagar sorgen och önskar dig välkommen tillbaka!

Lilla B sa...

Tack Fru Hansson!

Anonym sa...

Det är tråkigt att höra att du haft ett sådant tufft år. ALS är en hemsk sjukdom. Vi är många som är glada över att du är tillbaka och delar med dig av din odlar-visdom.

Lilla B sa...

Åh, tack snälla 3rumokmedkatter!

Anonym sa...

Tack för att du är tillbaka. Du skriver så bra.
/Camilla

Lilla B sa...

Camilla: Tack för de vänliga orden!!!