lördag, mars 23, 2013

Tomatdrömmar och lyxtoalett

Om det inte ska stanna vid luftiga tomatdrömmar utan verkligen bli till dignande skörd är det hög tid att skrida till verket och börja så frön.
Jag brukar bredså i återvunna godisburkar från en livsmedelsaffär nära mig. Bad dem om burkar och fick en hel kundvagn full!

Årets sorter är både helt nya och gamla välkända godingar. Vem överger förresten en Apelsintomat, en Sungold eller den lilla söta jordgubbstomaten Berry? Ingen med vettet i behåll, skulle jag tro.
Stockholmsdottern har nyligen varit i Spanien och klättrat i berget Montserrat och så påpassligt nog hittat tomatfröet Montserrat på La Rambla . En odlarmamma gillar sånt.

Det finns ett problem med sådden. Var ska jag ha alla burkarna? Fönsterbänkarna är totalockuperade av runt 280 chiliplantor. Jag får trixa och tränga. Sålådorna kan inte stå för lågt med tanke på den tjocke Monsterkatten. Det finns  risk för att han uppfattar tomatsådderna som en rent överjordisk lyxtoalett.

Jag brukar så tomatfröerna någon gång mellan den 16 och 26 mars. Det är dags nu.

7 kommentarer:

billan sa...

Ja nu är tomat tiden här....jag sådde några sorter bla Apelsintomaten för drygt en vecka sedan och dom har kommit igång bra. Hoppas dom är i fin form när jag kommer hem från fjällen om en vexka :-)
280 chiliplantor.....härligt!

Hannele på Hisingen sa...

du skulle kunna få min gallerhylla...

Lilla B sa...

billan: Härligt eller galet kan nog många ha synpunkter på :))

hannele: Det vore prima, tack. Synd att det är så långt till Hisingen!

Anonym sa...

Det här med planteringstider är känsligt. Jag ska åka till mamma över påsken och jag vet inte om jag ska så tomaterna innan eller efter att jag kommit hem. Och chiliplantorna, kommer de att klara sig? Voj, voj.

Lilla B sa...

Gardera dig! Så ut hälften av fröerna nu och spara resten till hemkomsten. Ställ chiliplantorna lite kyligare än nu så torkar de inte ut så lätt. Påsken är snabbt överstökad...

Anonym sa...

Hej B, nu är apelsintomaterna i jorden, 26 mars och paprikorna. Det kostar på att vara odlare. Behöver jag takbox tror du så att plantorna kan följa med hit och dit? Glad Påsk!
Sibayna

Lilla B sa...

Takbox låter lite klent. Satsa på en redig kärra istället. Finns det hästtransport så finns det förstås tomattransport. Glad Påsk!