söndag, november 04, 2012

Stark hetta i en liten burk


Växthuset är städat och stängt för säsongen. Den blårutiga duken ligger ren och hoprullad i ett skåp. Vino Nordicadruvorna mognade till sist och åts upp liksom tomaterna. Men allt är minsann inte uppätet eller bortstädat !

De torkade chilifrukterna ligger sorterade i plastburkar. Stora burkar för Aji Cristal och Hot Lemon, små för alla de övriga sorterna. Fick frön till de vidunderligt rikbärande chilisarna av bloggvännen Anita. Tack för dem!

Häromsistens gjorde jag ett redigt fynd. Små glasburkar med tättslutande lock! De riktigt skrek efter mig: köp! köp! Inte brukar jag falla för impulsköp men nu trillade jag dit. Dessbättre.

Se på denna bild hur hettan liksom försöker tränga sig genom glasväggen. Jag kan garantera att det är glöd i burkarna. Vad sägs om en blandning av Hot Lemon, Aji Cristal, Hot Orange, Black Piquin och Inca Berry?

Tropisk hetta, kallar jag det. Skönt att ha när kvicksilvret kryper ner och vintern står för dörren.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det i köttgrytan du lägger frukterna då?

Lilla B sa...

Jag har chili i köttgrytan, i köttfärssåsen, o omeletten, på korven och på pyttipannan. I godis och bakverk. Det går åt mycket...