söndag, januari 23, 2011

Frösådd i januari


Utomhus ligger snön. Skulle uppskatta snödjupet till runt 47 meter. Det är inte trevligt.

Inomhus kan man i allafall ana andra tider. Fröerna i sina melittapåsar väntar på att få komma i jorden. Billan har vänligen försett mig med många och yngste sonens Piri-piri ska förstås också sås.

Och minsann - idag har de väntat klart. I tomma godisburkar har jag sått allehanda chilepepparfröer. Frukter som ska smaka milt, smaka vilt och som ska gå som ett fackeltåg i halsen kommer att trängas i mitt växthus. Så är det planerat, åtminstone.

Äntligen en ny växtsäsong!

15 kommentarer:

billan sa...

Härliga planer, det går undan nu ljuset kommer och vi äntligen kan börja "pilla" med fröerna!
Det står inte på förrän den blå duken ligger där så välstruken och fin på bordet i växthuset.....
Vidrigt snödjup men tjusiga frökuvert:)
Ha en fin vecka och nu är vi äntligen på G!

bettankax sa...

Ååå vad du gjort fint på bloggen!!:) Lycka till med sådden.
(obs! ofrivilligt rim;))

Nollan sa...

Först tycket jag det stod förrådd i januari :) Men frösådd låter roligare, lite vårkänslor sådär. Som på bloggen, så fint det blev!

baratradgard sa...

Jag är nyfiken på dina sådd-arrangemang. Plats o ljus tänker jag då. Speciallampor?

Mias Trädgård sa...

Vad superduperfint du gjort om din blogg! Mycket imponerande! Låter toppen med chilepepparsådder! Några kul sorter? :) Mia

Mias Trädgård sa...

Och nu såg jag ju namnen på några av fröpåsarna! glöm frågan! :) Mia

epsilon sa...

Oj, har ni så mycket snö, och just nu kommer det väl mer. Men det går ju helt klart mot ljusare tider.

Lilla B sa...

billan: Nu är vi verkligen på G. Åtminstone inomhus - ute blev det polarvinter igen.
Visst är frökuverten fina. Vikningen är ju extra snitsig, tycker jag ;)

bettankax: Tack! Jag hoppas att det ska ta sig hyggligt i sålådorna så att växthuset blir rejält bebott när alla fröna grott. ( Obs! helt frivilligt rim;))

nollan: Kul att du gillar min blogg-makeover. Har kört med samma layout i fem år så det var nog läge att fräscha upp sig lite :) Och du - det är en väsensskild skillnad mellan frösådd och förrådd :)

baraträdgård: Jag kör alltid med Värsta Snålet. Inget extra ljus. Ingen extra värme. Lådorna står på fönsterbänkarna. Det som blir bra planteras ut. Tomaterna sår jag rätt sent så de inte ranglar till sig i onödan.
Här är det inget fjäsk i onödan.

Mia: Kul att du också gillar det nya bloggutseendet. Billan har varit så vänlig och försett mig med fröer. Liksom sonen min.

epsilon: Man kan tro, eller kanske bara hoppas, att det ska bli vår så småningom. Idag, den 26 januari, var det 20 grader kallt när jag passerade den lilla byn Hjulsjö. Ett ställe med direktanslutning till Nordpolen.

Agnetha sa...

Åter till skotern. Till Boa i Strömsdal och äter gott. Fin skoterled ända till Fredriksberg oxå.
Skoterklubben har en fin värmestuga med vacker utsikt ovanför Hörken.

Lilla B sa...

Agnetha: Ha det så gott i Strömsdal! Där har jag varit och ätit ett par gånger. Kul grej att ha restaurang och frisersalong som kombo :)

Malin sa...

YES!!! nu är det på gång mot vår...

Malin

MrsUniversum sa...

Frön innehåller verkligen drömmar!

Lilla B sa...

Malin: Nu är det på gång, snön till trots! Jag har sått chilifrön och de första spirar allaredan. Hurra!!

MrsUniversum: Frön är ursprunget till allt - både till drömmar och till annat av mera substans. Underbara ting är de!

SqZ sa...

Och nu har mina chilifrön kommit i jorden också :-)

Lilla B sa...

Sqz: Nu våras det för oss!