lördag, februari 27, 2010

När den late skottar taket




Det sägs att nöden är uppfinningarnas moder. Får nog säga att en smula lathet och lite hälsosam arbetsskygghet även kan bidra till ett kreativt tänkande.

Så här är det. Snön tynger växthustaket. Husbonden påstår visserligen att mitt norska växthus har en osedvanligt stabil konstruktion och bra taklutning så skottning är inte nödvändigt.

Skulle nog ändå vilja ha bort snön utan att behöva lägga ner för mycket kroppsarbete. Det är jag inte så überintresserad av, nämligen.

Tänkte mig att lite undervärme skulle kunna få snötäcket att åka kana. Allehanda överblivna ljus får brinna därinne.

Hur gick det då? Jo, det visade sig att idén fungerade alldeles lysande. Snön åkte ner. Växthuset står kvar och jag har inte ansträngt mig. Det är alldeles som ett Kinder-Egg. Tre bra saker i ett.

Tycker förresten ofta att mina idéer är förträffliga ...

21 kommentarer:

Bloggblad sa...

Grattis! Jag hade samma idé när det gäller vårt uterum, drog häromkvällen igång takvärmen - men det var nog för otätt... hände inte ett smack.

Kul att det funkade hos dig. Förresten - jag kanske ska köra med stearinljus i stället?

billan sa...

Imponerande!!!
Tycker föresten att jag känner igen det där med att du har sådana förträffliga ideér, har minsan hört det förr:)
Må så gott!

Kokospelle sa...

COOL! Eller HOT! ska det kanske vara i det här fallet :-). Ska kanske testa det där, bara jag kunde komma in genom växthusdörren 8-/.

bettankax sa...

Lysande idé!

Linda sa...

Fullkomligt underbart!

Och min ordverifiering slår det mesta: "dropperi"

Anette sa...

Super, ska genast samla ihop alla ljusstumpar jag har och försöka bryta mig in i växthuser.

Elisabet. sa...

Så himla finurligt!
Här har altantaket spruckit på vissa ställen och pv sitter som bäst och googlar efter plasttak .., och tänk, den där guldbrokadsoffan står ute p altanen (den är inbyggd, altanen) och tänk, om nu soffan blir fördärvad ..-)))))

Timjan o Akleja sa...

Hej, vilken trevlig söt och rolig blogg! hit kommer jag tillbaka! :)

Humlan sa...

Ha ha! Himla fiffigt!

Anonym sa...

Helt underbart!

gittan sa...

"ler" sjävl förlitade jag mig på att taklutet skulle räcka till. För ska man värma inifrån måste man ta sig ditut och det lockar då rakt inte mig vintertid

epsilon sa...

Man kanske skulle prova med en byggfläkt på vinden.

Lena sa...

Fiffigt, sa Bull.

Stämningsfullt med ljus i krukorna.

Ingela sa...

Latheten har nog genererat många bra uppfinningar, jag gillar ditt sätt att tänka! Kanske ska prova frammåt helgen.

Hälsningar
Ingela

Staffan H sa...

Alla sätt är bra utom de dåliga och det här verkar inte vara något dåligt sätt.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Tack för ett gott skratt! Önskar att den där fiffiga idéen funkade på fler tak! Mitt garagetak t ex...

Frukostflingan sa...

Önskar att jag kunde använda samma metod på hela mitt hus, men riktigt så enkelt var inte, fick använda handkrafterna istället.

Kul att du smugit igång med bloggandet igen, men jag vet av egen erfarenhet att man ibland behöver lite bloggvila.
På återseende!

Kersti sa...

Fantastiskt. Vilken kreativitet.

Lilla B sa...

bloggblad: Nä - strunta i stearinet, invänta våren istället. Nu är den nära!

billan: haha - ja, jag klappar mig på axeln alltsomoftast. Åtminstone när jag tycker att idéerna är osedvanligt bra. Och de är de rätt ofta enligt mitt förmenande :)

kokospelle: Kan rekommenderas! Jag fick skotta rätt duktigt för att få upp dörren men det var det värt!

bettankax: Just precis! :)

Lindalotta: När latmasken och stearinet går i sån förträfflig förening kan det inte bli bättre!

Anette: Ja, gör det. Som grädde på moset lyser det vackert på kvällen inifrån växthuset. Välkommen hit - tror inte jag sett dig förr.

elisabet: Det är ju ett fruktansvärt elände om soffan skulle bli fördärvad ;).

timjan och akleja: Välkommen hit! Roligt att få nya läsare!

humlan: Fiffigt är ordet! Och jag drar mig inte för skryt och skrävel :)

slottsträdgårdsmästaren: Och vackert var det också när det lyste upp i vinternatten.

gittan: Välkommen hit! Jag tog på mig thermobrallor med säkert snölås, en skyffel och vildsint humör. Men jag har inte så långt att skotta, som tur är.

epsilon: varför inte? Man kan gott prova allt möjligt. Allt man gör blir ju inte bra men om bara en bråkdel av idéer bär frukt är det fint.

lena: Krukorna med småstenar från mittgången var nödens uppfinning. Jag hade inte ljusstakar så det räckte.

ingela: Det bästa är kanske om man BÅDE är listig och stark. Men om man inte har styrka i armen så får man vara klurig istället. Det gäller att öva upp den förmågan. Och latheten är inte att förakta!

staffan: Detta var både vackert och bra. Sånt gillar jag. Onödigt arbete gillar jag icke, däremot.

karin-odlar-sin-trädgård: Det finns säkert garagetaksuppfinningar också!

frukostflingan: Ojojoj - handkraft på ett helt hus. Jag dör nästan vid blotta tanken. Hoppas att allt gott väl.Bloggpausen kändes nödvändig. Men nu är jag på gång. Lite, i allafall.

kersti: Husbonden tar sig ibland för pannan över alla påhitt ...

Fundera grönt sa...

Åh så smart! Grattis :)

Lilla B sa...

fundera grönt: Visst är det! Jag är riktigt imponerad själv :)