torsdag, september 24, 2009

Slutet är nära


Ett par gurkor väntar på att skördas. Några tomater kanske hinner få färg innan höstkylan tar över helt. Vindruvorna önskar nog att de inte planterats i växtzon 5.
Pelargonerna strävar trots kalla morgnar på och blåsalvians färg är fortfarande praktfull. Så ser det ut idag.

Änglatrumpeten längst bort kan jag inte vinterförvara men de som stått i kruka ska jag bära in i garaget inom kort.

Allt har sin tid.

Till helgen stundar marknad i byn. Och marknaden drar folk vill jag påstå. Byn sväller över alla bräddar. Från knappt 3000 bofasta invånare till 120 000 marknadsbesökare i ett nafs ...
Trångt är ordet.

7 kommentarer:

Nollan sa...

Jag lider med vindruvorna, växtzon 5, går det överhuvudtaget att växa där?
Tror att landsdelen där jag huvudsakligen är uppvuxen tillhör växtzon 5 - det är därför jag inte blev särskilt lång!

SqZ sa...

Det kanske finns en marknadsbesökare som är spekulant på trumpeten :-)

Malin sa...

Ja nog går det mot slutet av odlarsäsongen men idag har jag beställt rosor på nätet...tre olika plantor ska ner i jord inom kort...Odla.nu säljer till bra pris o så lätt det är att trycka på "köp".

Kramen från Malin

epsilon sa...

Ofattbart att det redan är höst. Vi får hoppas fortsätter att vara milt och vackert, det ser ju bra ut för marken i allafall.

Katarina sa...

Det låter ju pin livat! Måste vara en bra marknad som drar så mycket folk!

Kokospelle sa...

Vilken domedagsrubrik. Tack och lov var det bara sommaren som led mot sitt slut. Misströsta inte. vips är det jul och mellan nyår och trettonhelgen är det dags att beställa frön igen :-)

Lilla B sa...

nollan: Nä - inget växer här.Fruset ner till 75 meters djup.Så illa är det inte men en smula hårdodlat ibland. Man får vara noga med växtvalet och utnyttja de ställen i trädgården som är minst ogästvänliga.Ur klimatsynpunkt, alltså ;)

sqz: Man får hämta gratis mot uppgrävning!

malin: Beställde ett par Maiden´s blush för rätt många år sen. Inte över nätet - sånt gjorde man inte då. Katalog var det som gällde. En ros tog sig och är fortfarande frisk och levande.

epsilon: Stod parkeringsvakt - läs vrålsprang - igår. Vädret var näst intill ofattbart härligt. Gillade inte höstarna förr men jag har ändrat mig med åren. En skön tid.

katarina: En mycket gammal tradition och uppenbarligen säljer knallarna bra eftersom det är rusning efter platserna. Byns ordinarie butiker drar också nytta av anstormningen av folk. Och alla föreningar som drar in parkeringspengar i redig storlek. Win-win kallas det väl för, sånt.

kokospelle: Ursäkta domedagsrubriken. Kunde bara inte låta bli att vara lite drastisk. Apropå frön så har jag i dagarna skördat en gul bifftomat som heter apelsintomat och som verkligen ser ut så. Den var jättegod och jag har plockat ut lite frön till nästa år.