lördag, september 19, 2009

Rutiga duken till tvättning

På bordet i mitt växthus ligger alltid den rutiga duken. En blårutig bomullsduk som jag tycker om. Idag har jag burit in den för tvättning. Växthussäsongen går mot sitt slut.

Klippte bort många tomatblad så att ljuset kommer åt de tomater som fortfarande inte är mogna. Läste någonstans att man inte ska göra så eftersom plantan behöver bladen även så här sent på säsongen.
Trams, säger jag bestämt. Jag skär alltid bort bladen efterhand och det har funkat i 15 år och på över 60 olika sorters tomater.

Man ska prova själv och inte tro på allt man läser.

12 kommentarer:

bettankax sa...

Nämen vet du, jag blir lite vemodig när den rutiga duken åker av. Tyckte det var nyss du la den på.
Jag tycker i och för sig mycket om hösten men tvi vale för vintern!

billan sa...

Så samt som det är sagt, tomatbladen skall klippas av så att dom sista stackarna får lite ljus...
Så har även jag gjort i alla år:)

Bloggblad sa...

Hrm... det händer rätt ofta att jag glömmer dukarna kvar på altanen över vintern, med nån gammal trist möglig kruka på... men å andra sidan finns det rätt billiga nya att köpa. Och killen i tygaffären ska ju också leva...

englundskan sa...

Väninnan med handelsträdgården och massor med tomater bad mig ta bort bladen en gång. Utan sax dock. Man tar tag om stammen och bladskaftet och knäcker bladet mot stammen. Funkar alldeles utmärkt. Men hon ville bara ha bort de bladen som var nedanför nedersta tomatklasen. Fast det var ju under högsäsong, ska kolla vad hon tycker nu.

Lilla B sa...

bettankax: Tycker också att det var nyss jag bar ut den rutiga duken. Sommaren upphör när den bärs in.
Vintern, ja. Den borde kunna klippas ut ur almanackan.

Lilla B sa...

billan: Då är vi två Tomatmisshandlare.
Men bra blir det! Och mognar gör de.

Lilla B sa...

bloggblad: Ja, jösses. Det finns dukar kilometervis att köpa.

Lilla B sa...

englundskan: Ska bli spännande att höra vad väninnan säger. Förr tog jag bort de som var under nedersta klasen men nu fegar jag inte ur längre. Går lös rejält i växthuset framåt höstkanten. Det brukar bli bra.

bakom berget sa...

Jag gjorde precis som du och det funkade hur bra som helst. Jag har fortfarande min duk kvar på bordet. Den är väldigt blek på uppsidan, men den duger bra ett tag till. Åsa.

Love, literature and gardening sa...

När jag var på kurs hos slottsträdgårdsmästaren i malmö så sa han också att när tomatplantan kommit igång med sina tomater så får man börja plocka av de nedersta bladen...

Sen dess plockar jag också friskt - visst behövs bladen för att sköta om näringstillförseln men inte allihop.

Lilla B sa...

bakom-berget-åsa: Det verkar som om många kapar undan tomatbladen utan problem. Och då ska man förstås fortsätta.
Apropå förblekning. Jag hade en tidning liggande på bordet i växthuset - Allt om mat. Den hade bleknat helt på framsidan.

Lilla B sa...

love-literature and gardening: Under växtsäsongen tar jag också bara bort den understa bladen, särskilt om de gulnar. Men så här de sista veckorna går jag fram som en ångvält i växthuset. Kapar nästan allt.