torsdag, juli 16, 2009

Physalismystiken tätnar


Brukar övervintra physalis. Det har jag berättat om både här och där. I växthuset växer min gamle trotjänare och brer ut sig så jag får stängsla in växten för att inte få en djungel.
Av en arbetskamrat fick jag flera plantor av physalis när hon fick en änglatrumpet av mig. Den physalisen växer så väluppfostrat städat och håller en påfallande låg profil.

Jag har alltid trott att en physalis är en physalis.
Men nä. Så enkelt är det minsann inte kan jag meddela.

Titta på bilden. Bladen ser olika ut. De känns olika också. Den storvuxna sorten har mjuka och lena blad. De känns nästan som lammöron. Den mindre sortens physalis har helt ordinära blad. Höljet kring frukterna är inte heller lika. Nu återstår att invänta mognaden och känna efter om de även smakar olika.

Vet någon av mina läsare något om olika sorters physalis? Berätta för mig!

14 kommentarer:

Kokospelle sa...

Jag vet att någon sort får en helvetes massa löss om man inte sköter om den ordentligt. Den sorten hade jag.... sen dess har jag inte vågat släppa in nån sort i växthuset igen.

SqZ sa...

Physalis edulus, physalis peruviana, physalis pruinosa etc. Det finns massor med olika varianter.

litet hus sa...

det kan inte vara så att det är några japanska lyktor du fått? Physalis franchetii/Physalis alkekengi.

jag fick av min granne idag och dom är väldigt lika förutom ludnigheten då :)

Hedgren sa...

Bara att svärsonen älskar dem... Men det är väl inte till nån hjälp kan man tänka.

Malin sa...

Märkligt - den enda physalis jag ägt o äger är mycket brutal i sitt växande...en dominant rackare...Har den inne på vintern och fram på vårkanten då den sätter fart tar den över fullständigt om den inte klipps ner...Har den på friland i år o den växer så det knakar...
Mysterium!!!!

Kram från Malin

Lilla B sa...

kokospelle: Den lusiga sorten vill jag inte heller ha i växthuset! Kikade extra noga idag på mina båda sorter och än är de lusfria.
Jag med, för den delen.

Lilla B sa...

sqz: Käre värld!! Finns det så många. Ska googla mig fram. Tack för tips!

Lilla B sa...

litet hus: De jag fick ska vara av ätlig sort men det återstår att se lite framöver när jag satt gaddarna i dem.
De japanska lyktorna är väl bara till lyst?

Lilla B sa...

hedgren: Haha - nä. Det är inte till nån hjälp men ett tecken på en välartad svärson, tycker jag. :)

Lilla B sa...

malin: Det är nog en sån jag har haft under flera år. En jäkel på att växa. Den skiljer sig markant från den jag fick.
Men nu har jag ju fått veta här på kommentarssidan at det finns en uppsjö av physalissorter.

Bloggblad sa...

Oj, kan dom få löss???? Det har jag inte hört ett ljud om. Bäst jag kollar i morgon, men de såg fräscha ut tidiare i dag.

Den som överlevde som skott fick en mindre kruka, och den är liten och mörk och växer inte särskilt bra. Fick nog för lite jord också... De nysådda är på g, helt ljuvliga. Som de ska alltså!

I dag skördade jag den första zuccinin! Urgod som smörfräst med lite herbamare på.

Klimakteriehäxan sa...

I mina ögon är det den större som är värd namnet, men jag är verkligen ingen expert. Hade min första physalisplanta i fjol, men den trivdes inte riktigt, det blev inte många frukter - fast de som blev var förstås goda.

Lilla B sa...

bloggblad: Det visste jag inte heller. Fast å andra sidan kan väl de flesta bladväxter få löss av olika slag.
En odlares möda har inget slut.

Lilla B sa...

klimakterihäxan: Den större varianten liknar den physalis man kan köpa i matvaruaffärer.
Den småväxta sorten har betydligt mera frukter i förhållande till bladmassan. Det ska bli roligt att jämföra smak o färg på frukterna när de väl mognar.