fredag, september 19, 2008

Sorgliga bilder från Bergslagen. Del 1


Många bloggare visar hur fint växterna fortfarande blommar.
Det gör de inte här.

Jag tänker i några inlägg visa hur verkligheten kan te sig.
Och det är inte vackert. Det kan jag säga direkt.

Jag börjar med luktärterna. Såna tycker jag mycket om. Åtminstone när de blommar.
Luktärterna slog aldrig ut. De hann aldrig.
Först tuggade de jämrans rådjuren i sig stjälkarna.
När luktärterna väl började växa efter den omilda och ovälkomna behandlingen kom regnet.
Sen tog sommaren slut.

Kan ju önska alla läsare en trivsam helg ändå!

17 kommentarer:

Åsa! sa...

Nog är det ledsamt när man är så förhoppningsfull på våren. Men krassen växer och mår bra ser jag på hästbilden! Önskar dig också en trevlig helg!

Bloggblad sa...

Luktärter av den doftande modellen har jag misslyckats med varje gång, men den gången jag satte några perenna... lyckades det. Grannen undrade häromdagen vad det är för blommor i alla buskar runt både hans och vårt hus... jodå, det är mina perenna som slitit sig - finns överallt utom där jag satte dem från början. De slet jag loss för flera år sen.

Här är trädgården rätt sorglig även om vi har det lite mildare, några rosor har börjat om att blomma såg jag. Och häromdagen såg jag en ros som överlevt i ogräsrabatten (Miss Gillette har lärt mig att det heter "äng" då...) Den rosen har jag inte sett på flera somrar...

Lena sa...

Sorgligt på så rara ärtor.

l*eva sa...

Sommaren 2008...kan man stryka från almanackan! På Direkten!!!
Det känns som om Vintern kom tidigt i år!!

Brrrr.........

Åsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Åsa sa...

Hmmm ja inte kul- mina tomater hann aldrig mogna- hade utetomater iår.. de ruttnade! / kram åsa

maritha sa...

Jag fattar ingenting...har det varit en sån bedrövlig sommar? Jag har varit i Norrland( Frostviken) i 5 veckor och på hela den tiden har det regnat högst 3 dagar, när tom jag har bruna ben då jäsingen är det en kanonsommar=)Fast mellandottern kallade det för "bondbränna" pga att jag var brun till knäna och vit ovanför , för att jag haft byxor på mig som slutat vid knäna. Luktärtor och såna där andra blommor gula och orange som blommar till hösten är mina favvoblommor, finns inga finare. Är urdålig på blommor därför kommer jag inte ihåg vad dom heter=).

FO - 2 sa...

Hagearbeid er en "risikosport" ja..... ;)
Og neste år, ja neste år, da tipper jeg at du har ett hav av velduftende erteblomster hos deg! :)))
God helg til deg, med eller uten blomster.

Anonym sa...

Kul idè. Jag skulle nog kunna bidraga med en och annan sorglig bild, även om jag tycker att det mesta har artat sig hyfsat här.
Just nu plockar jag in allt som går att njuta av eftersom kvällarna är så mörka och kalla att det inte går att sitta ute.
På bordet bredvid mig har jag en bukett med Höstanemon, vit Rosenskära, blå Alpklematis, Stäppsalvia, svart Stockros, röd Rudbeckia och rosen Louise Bugnet.
På köksbordet har jag satt en bukett med Jordärtskocksblommor, Kryddtagetes och Narcisstobak.
Nu kan man med gott samvete frossa i det som återstår. Snart tar frosten resten.
GJ

Lilla B sa...

åsa: Visst kan man få lov att bli lite besviken över grusade odlingsförhoppningar. Krassen är inte ens min utan äldste sonens.

Lilla B sa...

bloggblad: Tror jag också ska falla till föga och odla rosenvialen istället för luktärter. Har inte direkt gillat dem eftersom de saknar doft. Odlar man båda har man ju helgarderat sig.

Lilla B sa...

panter: Eländigt, sa Bull

Lilla B sa...

l*eva: Vinterjackan framtagen innan höstdagjämningen. Så bedrövligt att man borde kunna få tillbaks på skatten.

Lilla B sa...

åsa: Mina hinner inte ens mogna klart INNE i växthuset. Detta är ett träligt odlarår!

Lilla B sa...

maritha: Här var det ett par varma veckor annars har det regnat förskräckligt. Skur på skur. Sen lyckades jag med konststycket att lägga mig sjuk i fem veckor och hur kul är det??

Lilla B sa...

ida: Jag hoppas sannerligen att du har rätt. Det skulle vara underbart om allt växte som jag sådde eller planterade!
Hoppas att du får en fin arbetsvecka!

Lilla B sa...

GJ: Jag plockar också in de rester som finns kvar.Här har det varit betydligt uslare skördeutfall på allt utom gräslök och potatis.
Krassen som blommar så grant växer hos äldste sonen och står skyddat. Den har klarat sig från att förvandlas till slem.