lördag, augusti 16, 2008

Opera på Skäret

Alldeles vid sjön Ljusnarens strand ligger ett stort gammalt virkesmagasin. Den makalösa akustiken i det stora huset tillsammans med den visionäre sångaren Sten Niclasson har gjort att Bergslagen sen fem år har en operafestival.

Tosca är årets uppsättning. Förutom operaföreställningarna finns operapub och ett kafé.
Därtill en Master Class för sångare som leds av en operapedagog från New York.

Varje år tillhör jag frivilligstaben och hjälper till vid några tillfällen. Idag har jag rivit biljetter. Det ska jag göra nästa lördagsföreställning också.

Läs gärna här om Opera på Skäret!

När vi flyttade hit och började renovera vårt gamla hus köpte vi alla brädor och tillbehör där det idag spelas Tosca. Det kunde vi aldrig tro för 25 år sen. Aldrig!

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har läst om det i nån tidning... Och det är flera ställen som sätter upp opera i det fria eller i gamla byggnader. Men jag är som vanligt seg... eller rättare: pga omständigheterna kan vi aldrig bestämma nåt i förväg, och då blir det sällan av eftersom det är fullbokat om det är en "bra" dag.

Lilla B sa...

bloggblad: Nästa helg ges den sista föreställningen för den här säsongen. Hoppas att du tar dig till Opera på Skäret någon gång - det är väl värt ett besök, det kan jag lova!

Anonym sa...

Ha ha, nej jag snor inte dina svampar, jag lovar! Men vi har en dam som vi måste hinna före hela tiden här neråt =)

Lilla B sa...

annapanna: Håååå - nu kan jag pusta ut :)

Jag är nästan som du sa...

trots att svärmor och svägerskor bor i kopparberg har jag aldrig varit där... kanske dags snart?

Lilla B sa...

agneta: Ja, det tycker jag! Det är bara några få dagar kvar av den här spelsäsongen. På lördag ges sista föreställningen av Tosca.
Välkommen till min blogg, förresten!