måndag, juni 02, 2008

Vätska

Det kan åtminstone få komma lite regn på nätterna några dagar framöver. Jorden är alldeles för torr, den liknar mest ett grått pulver eller kanske askan som blir kvar efter grillningen.

Det är nog bäst att sätta igång vattenspridaren. Vattnet i brunnen håller 7 grader. Så kallt vatten vågar jag inte vattna tomaterna med.
Dem fjäskar jag alldeles ohämmat för. Tappar upp det attans kalla brunnsvattnet i en blå tunna som rymmer runt 200 liter. Den står inne i växthuset och när vattnet blivit runt 20 grader varmt använder jag det till tomaterna.
Tycker nästan att de säger tack, tack.

Potatisarna får däremot nöja sig med regnvatten eller kallt brunnsvatten.
Så går det om man är en knöl.

Husbonden får en kall öl, förresten.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag måste leta fram trädgårdsvattenkannan... jag har sprungit in och ut med den lilla man har inomhus... Många vändor blir det.
Hm.
Kanske borde spänna på mig stegräknaren? =)

Lilla B sa...

ellis: Stegräknaren är ett bra förslag men lat som jag är skulle jag nog ändå plocka fram trädgårdsvattenkannan. Eller slangen!

Hasse Wester sa...

Du tar verkligen väl hand om dina närmste Lilla B.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Jag gör mitt bästa för att såväl växter, folk som fä ska trivas.
Dessemellan jagar jag bort både kvickrot och tistlar.
Där lägger jag icke fingrarna emellan, ska du veta. De dras upp trots att de är motspänstiga.

Bloggblad sa...

Jag går till min enda sådda lådda med en kanna vatten varje kväll. Maken vattnar sitt påsådda gräs med slang. Ordning och reda (låter det som i alla fall... :)

Nollan sa...

Det är bra att du ser till att vätskebalansen upprätthålls både hos växterna och husbonden. Men du glömmer väl inte bort att vätska upp dig själv lite också :)

Anonym sa...

Förresten - kanske vi skulle ta en fika vid loftet någon dag?

Anonym sa...

Här vattnas det på morgonen och om det behövs en x:a skvätt på kvällen..Har vattnat både gurk- o tomatplantpr direkt från vattenslangen (kranen) och det har gått bra. Har en stor tunna som brukar fyllas med vatten...den brukar få stå i växthuset för jag inbillar mig att den lagrar värme då nätterna blir kyliga...Tunnan står dock utanför växthuset fortfarande...med enbart regnvatten i...hm...den ska släåas in i denna dag...
Jag är så nöjd för det verkar kunna bli skörd av några gurkor nästa vecka...plantan som verkar ge skörd är liten men "naggande god"...
Torrt är det och jorden snustorr..

Kramen från Malin

Lilla B sa...

bloggblad: Det där verkar vara en berömvärd arbetsfördelning ;)

Lilla B sa...

nollan: Tack för omtanken! Det är ingen fara. Men brunnsvattnet överlåter jag till tomaterna...

Lilla B sa...

ellis: Mycket gärna! Vågar vi slå till med fredagen den 13?

Lilla B sa...

malin: Då har vi samma idé med vattentunnan. Jag ser den som ett värmande magasin under lite kyliga nätter.
Det är mycket långt till skörd här hos mig. Allt står inte på sina platser än. Men snart.

Anonym sa...

Fredag den 13:e är det både "vanlig" skolavslutning och studentfirande så just den fredagen har jag fullt upp.

Anonym sa...

Det låter gott, med både vatten och öl! Grattis i efterskott. På bilden av dej som liten ser man verkligen vilka tjejerna i rakt nedåtstigande led brås på! Så himla gullig!

Lilla B sa...

ellis: Examensdags - det tänkte jag inte på. Vi tar det en annan dag istället, så klart!

Lilla B sa...

annapanna: Dubbelt tack! Både för gratulationer och för vänligheten att se likheten mellan generationerna.

Anonym sa...

ha ha!
jag har privilegiet att ha vatten från byns å, ljummet och alldeles, alldeles underbart.. nu är det torrt, lite regn skulle inte skada.. på natten då förstås :)

Lilla B sa...

matte: Det var lyxigt värre - åvatten! Vilken lycka att ha tillgång till sånt!
Ett milt och vänligt regn på natten hoppas vi på.

Anonym sa...

Om man verkligen kunde ta fasta på det där med reinkarnation så har jag inget emot att bli tomat i mitt nästa liv! Men helst inte bifftomat....

Lilla B sa...

ruben: Om du blir en tomat (ej biff ) i nästa liv så kan du väl vispa till mig lite på smalbenet när jag går förbi. Så får du en extra slurk ljummet vatten.
Här knusslas min själ inte.