måndag, juni 09, 2008

Persiljehäck och långa kedjor

Som kantväxt runt grönsakslandet satte jag i går kväll ut mina små persiljeplantor. De är av sorten Gigante di Napoli och då förstår envar att jag med tiden får en bautahög persiljehäck.
Persiljefröna är lite trögstartade. Sådde dem i pluggbrätt i växthuset för att kunna plantera ut. Det hela är ett experiment, ser det rent för eländigt ut så äter vi väl upp alltihop. Det ska ju vara järnrikt.
Fast med så mycket persilja så rostar man väl inifrån.

Något som definitivt redan rostat är upphängningskedjorna till två av mina hanging baskets. Idag är 3,5 meter kedja inköpt. Den ska knipsas av till lagom långa bitar och ersätta de roströda. Amplarna hänger visserligen redan där de ska men de gamla kedjorna verkar inte pålitliga. Jag vill inte hitta en kraschlandad ampel i rabatten så det gäller att snabba på och byta.
Jag ska tala med Husbonden om detta.

15 kommentarer:

l*eva sa...

God Morgon!

Såg att Du i år också skaffat *Snöflingor*.

Lite inspirerad av Dig, redan från förra året...så köpte jag två för någon månad sen. Planterade i balkonglådan. (som ju är av trä, djup och bred- ) Men va fasen, ska man hålla på och plocka bort alla utblommade *flingor* ?

Gud så tråkigt!
Behöver de mycket näring?
Mina ser lite trista ut. Eller ska man skylla på värmen?
Vatten har de minsann fått och näring med?
Eller är det så...att Snöflingor, även av denna sort...och jag INTE är kompatibla? :)

Lilla B sa...

l*eva: Jag har aldrig plockat bort något vissnat. Mycket vatten och näring behövs. De kommer nog igång nu när värmen kommit. Mina är små puttar ännu.

l*eva sa...

OK mer näring då, får det bli :)

På min sida, är det en bild...så småningom...på något fel på mina pelargoner...men bara de med häng!

Önskar att Du kan svara vad...det är för fel? :)

Anonym sa...

Det måste vara första gången i bloggvärlden som ROST inte anses som vackert och så very trendy. Lilla B, du överraskar mig gång på gång! Det tackar vi särskilt för!!! /Ruben

Anonym sa...

jag har alltid sagt att persilja är mycket dekorativ.

Åsa! sa...

Persilja är jättemumsigt på macka! Jag har haft en rugge som kommit i trädgårdslandet år efter år. Så fick jag en nyck ett år och grävde upp den... Hjärnsläpp kallar jag såna ideer!

Lilla B sa...

l*eva: Jag vet dessvärre inte alls vad som hänt med din pelargon. Såna sjukor är inte min starka sida.

Lilla B sa...

Ruben: På min ära! Jag är den otrendigaste typen ever. Gillar god funktion men känner yrsel och illamående inför trädgårdstomtar och blå klot. Och allsköns rostigt skit.

Lilla B sa...

hannele: Håller med dig. Persilja växer väldigt fint. Likaså tycker jag om ett böljande morotsland. Blasten ska vaja, inte landet, menar jag.

Lilla B sa...

åsa: Det var en Dundermiss, det där! Fast å andra sidan lär man sig bra av sina misstag.
Persilja är gott till mycket. Kokt fisk med persiljesås. Eller en köttbit med persiljesmör. Och rikligt med klippt persilja över pyttipannan.
Jäklars vad man sitter och hungrar till...

Anonym sa...

Lite rost gör väl inget och modernt är det också...Tuggade Persilja i mängder då jag var gravid för järntabletter var inte att tänka på...hade inte tid att sitta på toa i 3*9 månader...så Persilja är bra...grön i mun blir man också och vi snackar om gröna fingrar men nästa stadie måste vara gröna tänder också...så hugg i...Låter kul med en storväxande sort och med tanke på förra årets Basilikaplantor så följer jag utvecklingen med spänning....

Kramen från Malin

Anonym sa...

...kom på att det är så gott att du inte satsat på köttätande växter...hu så hemskt med den växtkraften dina plantor får...

DS

Anonym sa...

Så smart att ha dem som kantväxt. Jag lyckas aldrig odla så mycket som vi äter. Det går åt mycket persilja om jag får välja. Jag tar risken att rosta. Men den ska vara slätbladig den krusbladiga har en läskig konsistens på nått sätt. Kruset liksom fastnar i gommen.

Lilla B sa...

malin: Jag håller mig hellre till det rostfria om jag kan välja. Nej, hu vale för köttätande växter. Tänk om ogräset nafsar en i hälsenorna. Ryser vid tanken.

Lilla B sa...

kersti. Jag odlade på prov en sommar slätbladig och krusbladig persilja bredvid varann. Hade hört att det skulle vara sån skillnad i smak till den slätbladigas fördel. Det var absolut ingen skillnad. En skröna blott!
Däremot håller jag helt med dig i din iakttagelse om konsistensen eller känslan i munnen. Den krusbladiga är vassare. Den biter tillbaka på nåt sätt.