onsdag, maj 14, 2008

Växthusplanering

Om jag ska vara riktigt strukturerad så gäller planeringen i växthuset
1. Hygienen
2. Jorden
3. Växterna
4. Trevnaden

"Hygien är när man är renare än man behöver vara". Så definierade äldste sonen begreppet när han var liten.
Jag brukar tvätta ur växthuset med såpa. Det rengör bra och luktar gott. Krukorna får sig också ett dopp i varmt såpvatten. Sen inbillar jag mig att småkryp och skadegörare är avlivade.

Jorden byter jag aldrig.
-HA! Säger kanske någon. Det vet ju alla att man måste!
Jag har inte bytt jord på 15 år och tänker inte göra det de närmaste 15 åren heller. Istället kör jag på med kompostjord på hösten när alla gamla plantor är utburna. Komposten behöver inte vara helt förmultnad. Jag vänder ner den och rent magiskt blir den gamla jorden renoverad! På våren fyller jag på med så mycket hästskit och torvmull som behövs. Det fungerar alldeles utmärkt och sparar mycket kraft till annat.

Växterna, ja. Vinstocken står där den står. Jag blir lika glad och förvånad varje år när knopparna visar sig på den fnösketorra stammen.
I den högra markbädden ska jag ha olika sorters tomater och i den vänstra slanggurkan Styx och övervintrad physalis. I den vänstra markbädden har jag också liljor som återkommer år efter år. Det är rätt praktiskt att ha några ständigt inneboende växter.
Markbädden längst bort, den som finns bakom de blå möblerna, brukar ha varierande innehåll. Ibland är det tomater, ibland blommor.
Än så länge har jag inte bestämt hur det ska bli. Det kan bli blommor i år. Jag ska ju odla till en brudbukett och bruden tror mer på mina talanger därvidlag än jag själv...
På tegelkanterna runt om mittgången tänker jag att ställa pelargoner. De står på tillväxt lite varstans just nu. Somliga under fiberduk i växthuset, andra på fönsterbrädorna. Lite chilipeppar och basilika ska också få plats där på teglet.

Trevnaden innebär att det finns några sittplatser och ett bord. En duk ska jag lägga på så småningom. Mer behöver man inte orda om det.

Jag gillar egentligen inte planering så mycket utan tycker att en smula hipp som happ också är trivsamt.
Nu blev det sagt. Somliga kanske tycker att jag är slarvig och det kan nog stämma ibland.

15 kommentarer:

beerbelly sa...

Verkar genomtänkt tycker jag. Kan man inte bara mixa ett gäng fröpåsar och slänga in från dörren?
Se om det blir en inomhusäng..
Det vore oorganisert =)
Ha det gött!

Dubbelörn sa...

Det låter ändå tämligen välorganiserat hos dig. Här hos oss så är det svåraste att få mannen att inte plocka in fler växter! Jag vill ju få till min lilla sitthörna, bordet har jag ju redan ;).

Vi har haft frost de senaste två nätterna. Vi har tack o lov elementet på i växthuset.

Kram

Lilla B sa...

beerbelly: Värsta latmansodlingen!
Ha det fint!

Lilla B sa...

dubbelörnen: Jag kör el-fritt numera. Snål serru! Två lager fiberduk hejdar frosten bra.
Det är verkligen risk att man tar in för mnga växter - de brer ju ut sig redigt under säsongen.
Du får väl bära tillbaka växterna! :)

Lena sa...

Du har väl väldigt klart för dig hur och vad, men jag håller med det måste finnas ett visst frirum för spontanintet, annars blir det bra trist. Det gäller nog det mesta i livet.

l*eva sa...

Tycker inte det finns mycket mer att tillägga, Frihet och Spontanitet...samt var och en blir salig på sin facón.
Jag är nog snuddande nära, Ditt tankesätt och din hantering.
För ingen är ju egentligen den andra lik. Men...:)

Lilla B sa...

panter: En del av friheten består i att det alltid finns nya sorters tomater+ nån gammal välkänd goding.
Om det skulle se likadant överallt varje år skulle jag dö av leda.

Lilla B sa...

l*eva: Det finns ett krav och det är att inga prydnadssaker kommer innanför dörrarna! Ljuslyktor kan finnas men de fyller ett behov när man sitter där sent en sommarkväll.

Anonym sa...

Planering är till för att lura sig själv att tro att man har koll på läget...För sen är det sällan det blir som man har planerat och då känner man bara att man har misslyckats...Bättre att ha samma inställnings som till en go´promenad...man strövar i sakta mak frammåt och ser sig omkring uder tiden och vägens gång...sen efter att ha travat färdigt och är hemma igen känns det så gott så gott, full av intryck och kanske helt nya sådana...
Du är inte slarvig utan en klok kvinna...vad som helst kan hända och dina sinnen öppna...
Har denna förklaringen på mig nämligen och folk tycker det låter rätt bra...Och...jag missar aldrig tider som är inbikade och är mycket punktlig...avskyr folk som alltid envisas med att komma för sent.

Ha det Gott och Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: Vardagen, dvs jobbet, är så planerat med möten,kontakter och uppdrag att jag på min fritid planerar så lite som möjligt.
Det känns avstressande att ta dagen som den kommer. Det finns hur mycket at göra som helst men jag känner inte längre att jag måste allt det där. Det löser sig ändå.

FO - 2 sa...

Flott definisjon på hygiene osv.! ;)

Rosengeranium sa...

Fiberduk verkar vara för odlare vad olivolja är för barnmorskor; något magiskt som hjälper upp allt. Men attans vad flygig den är när man ska lägga ut den på friland en blåsig dag (dvs. alltid när man bor i Uppsala).

Lilla B sa...

ida: Han var inte så gammal, sonen, men hade full pejl på definitionen ändå. Jag tycker att den är underbar!

Lilla B sa...

rosengeranium: Ja, den flaxar hej vilt. Är det stora sjok med fiberduk eller om det finns katter i närheten måste man vara två för att inte blodtrycket ska fara iväg. Liksom duken.

Anonym sa...

Tack snälla!!
Du är min inspirationskälla :))
Mitt växthus är fortfarande i bitar - men jag har ett, det är snart färdigmålat, extra fönster är inköpt och jag kommer nog snart på hur jag ska dra dit vatten...
Vattnet fåpr nån annan tänka på, tro jag.
Mitt växthus ska vara ett vilans hus, där jag kan sitta och må bra. Inte så mycket växter. Tror jag. Kamraten som har haft växthus i ett tidigare liv skrattar glatt och hävdar att jag kommer att sitta där med ett överfullt hus senast i juli och inte förstå hur det gick till.
Vilken växtzon bor du i? Är så sugen på en vinranka. Förstås.
Betti