onsdag, maj 28, 2008

Oranieträdet


Tidigare beskrev jag med stor ledsnad hur älgarna en natt fullständigt massakrerat Husbondens äppelträd. Ett Oranieträd han fick i present för många år sen. Så eländigt det var att se. Älgar biter inte av kvistar lite fint utan är ena riktigt grova busar. De går fullständigt lös på träden. Utan vidare kan de ta tag i kraftiga grenar och knycka till med nacken så grenen går av. Jäkla kräk. Mm. Nu är det sagt.

Jag har beskurit hårt och försöker bygga upp trädet på nytt. Om det får vara i fred ska jag nog lyckas att forma om trädet.

Årets blomning är den överdådigaste jag någonsin sett. Inte bara Oranieträdet utan Sävstaholm, Transparent Blanche och lilla Signe Tillisch är fulla av blom.
Underbart att se.

17 kommentarer:

Åsa! sa...

Gisses, jag trodde älgar var skygga djur som höll sig borta från bebyggelse! Känns skönt att bo i en älgfri zon :)

beerbelly sa...

Rejäl blomning har jag noterat i min misskötta trädgård med. Ett sätt att klara älgarna är att ge dem fritt spel verkar det som.
Om man inte beskär eller skyddar träden alls i början så äter älgarna/beskär.. sen om de klarar sig så fortsätter älgen att äta ner dem rätt lagom :)
Svårt att få till det när träden är klara förstås..
Hoppas du får mycket äpplen!

l*eva sa...

Lycka är nog, bland annat -att äga ett blommande fruktträd!

Lilla B sa...

åsa!: De är normalt sett lättskrämda - hojtar man så drar de iväg. Men de älgar som fått smak för fruktträd ger sig inte så lätt. De återkommer och ställer till skada.
Längst upp på bloggsidan till vänster står det "sök i bloggen". Skriv Älgar där och du får upp ett inlägg och en bild jag tog på väg till mitt jobb. I en villaträdgård står mamma älg med kalv och mumsar.

Lilla B sa...

beerbelly: Det finns odlare här som fått ge upp fruktträdshoppet. Älgarna slaktar fullständigt träden. Vi bor lyckligtvis så till att jaktmarkerna börjar i princip vid tomtgränsen.Vi har ingen jakträtt men hejar på!

Lilla B sa...

l*eva: Precis så är det!

Anonym sa...

Vilka busar! hoppas det får vara i fred nu.

Anonym sa...

...kom bara på att det är en himla tur att älgarna inte har bävertänder...fast vad kul de skulle ha sett ut...
Här har fruktträden nästan blommat ut nu men de har precis som hos dig blommat helt enormt...sen vet jag med mig att detta inte automatiskt innebbär en rik skörd av friska äpplen...tyvärr!

Kram från Malin

Anonym sa...

Malins-kuriosa...alltså...
DS

Åsa! sa...

Nu har jag varit inne och kikat på "din" älgfamilj. Tacksam för att vi bor så långt ut i Östersjön som vi gör, hit lär dom ju inte orka simma iallafall :)

Hasse Wester sa...

Fantastisk vackert. Hos oss har äppelblomningen inte varit lika riklig som tidigare.

Åsa sa...

Hmm , ja dessa fyrfotingar.. jag blir som tokig på rådjuren! Vilken vacker blomning.. och är du igång nu i växthuset.. så då är växthusbloggen öppnad igen ? =)/ kram såa

Lilla B sa...

matte: Jag hoppas det men inga garantier finns. De kommer om natten, de jämrans kräken.

Lilla B sa...

malin: Älgarna gör tillräcklig skada utan bävergaddar. Men det skulle allt se lite kul ut. Lyteskomik bland älgar...
Redigt med äppelblom ger ju hygglig chans till några äpplen åtminstone.

Lilla B sa...

åsa!: Ibland är älgarna verkligen ett gissel. De älgar som lär sig att gå i trädgårdar och äta träd eller frukt beter sig så småningom onaturligt. Det är nästan omöjligt att skrämma bort dem. Vill det sig illa blir de aggressiva, frustar och stampar innan de sparkar till. Och då är det risk att man satt sin sista potatis.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Du kan tro att jag är glad att det så illa misshandlade trädet börjar arta sig. Blomningen här är direkt hänförande.
Lycka till på resan - jag följer den på bloggen!

Lilla B sa...

åsa Ö: Blåsalvian strävar på - det blir fina plantor!
Har grunnat en hel del på om jag ska öppna växthusbloggen igen och stänga till den här. Har beslutat mig för att fortsätta här och mixa växthus, trädgård och allmänna funderingar i den här bloggen.