torsdag, maj 08, 2008

Dyngleverantören och jag

Nu har jag nog dummat mig en smula.
Jag får varje år säckar med hästskit. En arbetskamrat som har hästar och på fritiden lär ut ridningens konst förser mig med hopkrattad dynga. Det är jag mycket tacksam för.

Sa vid fikapausen att " hästskit uppskattar jag verkligen men jag har då aldrig suttit på en häst nån gång".
Det var lite förhastat sagt av mig. Mycket obetänksamt om man inte direkt traktar efter en ridtur.

Arbetskamraten har bestämt sig. Jag ska upp på en häst och det snart.
Hon är vänlig, urstark och synnerligen bestämd. Arbetskamraten, alltså.

Jösses. Hur ska det gå?

- Du ska upp på Amorina, säger hon skoningslöst och med kraftfull röst.

Amorina + Lilla B = sant?
Vi är inte där än...

Jag ser nog hellre Amorina som dyngleverantör än som ridhäst.
Och inte vet jag hur jag ska krångla mig ur detta.

20 kommentarer:

beerbelly sa...

Spännande :)
Det är fina djur men jag beundrar helst på avstånd med.
Lycka till!

Linda sa...

Då väntar vi på bildbevis annars tror vi inte på dig :)
Håll i dig ordentligt :)

mossfolk sa...

Klart att du ska rida! Tyckte att det lät som en alldeles strålande idé... De allra flesta som provar tycker faktiskt att det är kul, även om väldigt många gör det med viss skräckblandad förtjusning :)

l*eva sa...

Hästar är som Snö: Gör sig bäst på vykort/bild!

*hukar för delar av min familj, med både intresse och hästar*

Anonym sa...

Tack för tipset att vakta sin tunga! Jag har en granne med två Kameler, som erbjudit mig att hämta skit. Det lär vara krut i kamelskit, men sitta på dem????
De ser väldigt höga ut och tänk om de vägrar knäa när man ska av.
För övrigt håller jag med Lindalotta - vi väntar på bildbevis.
GJ

Anonym sa...

Vad du råkar ut...aldrig att jag kommer upp på en hästrygg...knäna viker sig bara jag kommer ett par meter från en häst...blev skrämd av en häst som löpte amok när jag var liten...jag såg inte att det var en hage runt...
Men som producenter av värdefull näring till våra odlingar är de guld värda...och vackr är de i sina hagar och jag skulle nog egentiligen slippa vara så rädd...men men...
Önskar dig lycka till och är stum av beundran...

Kramen från malin

Bloggblad sa...

Jag är inte avundsjuk. Fick en ridtur på islandshäst i 50-årspresent. Skön natur och trevligt sällskap (av hästägarinnan) men fasen vilken träningsvärk... och jag tror inte att jag uppskattade det tillräckligt. Middagen efteråt var mer välkommen...

Anonym sa...

Absolut inget att vara rätt för! Upp på ryggen bara, ett ben på varje sida. Sedan du bär du av i sporrsträck över ängarna. Ja, det vore en syn för gudar!! Ha det gott! //Ruben

Anonym sa...

Varför tror jag alltid att jag kan hoppa över förgranska???? //Ruben

Åsa! sa...

Det kommer att bli jätteroligt! Kanske du blir så betagen så det blir en ny hobby? ( många hästägare har trädgården som hästhage...)

Lilla B sa...

beerbelly: jag tycker också att de är fina men egentligen tycker jag bättre om kor. Lyckönskningar mottages tacksamt.

lindalotta: JAg skulle kanske behöva något slags kontaktlim för att inte drulla av och sklå mig fördärvad. Bild kan INTE utlovas.

mossfolk: Klart att jag inte ska banga ur. Men jag tycker de är förfärligt stora och höga, hästkräken. Fallhöjden verkar vara 57 meter, ungefär.

l*eva: Jag föredrar som jag skrev till beerbelly kossor. IRL alltså.

GJ: Va? Har hon kameler i Bergslagen? Har hört om en förrymd känguru i Värmland men kameler.Det har jag inte hört om.
Säg för höge farao inget om kamelridning för då åker du säkert dit på direkten. Huga, de är ju ännu större än hästar.

malin: Visst ska jag upp nån gång. Men jag har ju inte riktigt tänkt mig det än. Om vitlöken kan ligga på lur i jorden i 7 månader kan jag säkert skjuta upp ridningen.

blogblad: VA?!! Tillkommer träningsvärk??! Det är väl hästen som ska bära mig och inte tvärtom...

ruben: Sporrstreck över ängarna. Ojoj, Dra sig i backen och få bruten arm verkar troligare. Men jag ska inte banga ur. Det är bara tiden som är en smula oviss ;)
Förhandsgranska? Man får väl gissa sig fram till innehållet

Nollan sa...

Finns få saker som är så häftigt som att sitta på en häst och låta den släppa loss all inneboende kraft och energi över ett grönskande fält eller en stubbåker. Men jag avråder från att göra detta vid första försöket :) Ta det lugnt så går det säkert bra, lycka till!

Lilla B sa...

åsa!: Jag tror att det kommer att stanna vid första försöket men man vet ju aldrig.
Golf har jag provat på men det var absolut inget för mig.

Lilla B sa...

nollan: Alla som håller på med ridning säger ju att det är fantastiskt. Men jag lovar och bedyrar att jag inte kommer att fräsa fram över åkrar och ängar. De förtöjer nog Amorina i nån björk...

Lena sa...

Klart att du ska rida! Lita på hästen och du kommer att njuta. Risk för träningsverk finns nog dessvärre. Säger som Linda: Bildbevis!

Lilla B sa...

panter: Bildbevis? Nja... Vi får se.
Och du. Jag vet knappt om jag kan våga lita på bedömningen att ridning är en njutning. Särskilt som den kommer från en som går barfota i sandaler i april :)

FO - 2 sa...

Du må få noen til å ta bilder av den rideturen.... ;)
Lykke til! :)

Lilla B sa...

ida: Om nån tar bilder av mig och Amorina är en sak. Men om jag publicerar dem.. Det vete tusan:)

Lullun sa...

*hihi* Ibland försätter man sig själv i situationer man inte alls hade tänkt sig. Men kanske blir det riktigt roligt. (Själv växte jag upp bland massor av hästar och både en hästtokig pappa & syster. alla tjejer i klassen var avundsjuka, själv kunde jag nästan inte bry mig mindre. Var ingen hästtjej alls! Men kom jag väl upp på hästryggen skrattade jag non-stop till det att jag kom ner igen... ;-) )

Ser fram emot att höra fortsättningen... ;-)

Lilla B sa...

lullun: I min familj har ingen överhuvudtaget varit intresserad av rida. Noll hästintresse. Vi får se hur det här går. Arbetskamraten glömmer kanske....