måndag, maj 12, 2008

Drömmar i morgonsolen

Lediga Soldagar borde finnas. Inskrivna i avtalet på jobbet. När man går upp på morgonen, ser att solen strålar, trädgården eller växthuset har tusen sysslor åt en och termometern visar tjänligt många grader skulle dessa dagar falla ut.
Bara att ringa och solflexa.
Fyra dagar vore lagom. Fem åt alla äldre än femtio som kompensation för att man då kanske arbetar lite långsammare.

Är det inte en lysande idé, så säg?

Inser nog att det skulle ställa till vissa olägenheter på jobbet. Men som dröm är Soldagarna bra, tycker jag.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Absolut en helt superb idé...speciellt i dessa tider med hälsoprofileringar..."bota dig själv" etc...Landstingen skulle spara in en massa pengar på alla de timmar de kör ljusterapi...
Här blåser det en kylig vind nu på morgonen...men solen lyser så gott...
Ska jobba från 9.30 till 21.30...ena halvan är planeringsdag men känns väl långt detta...Ska strax ta en kik i växthuset...skulle vilja låsa in mig där och vägra lämna korgstolen där inne...men alltin har sitt ände...hm...

Kramen från Malin

Liz1e sa...

fantastiskt bra idé! själv vill jag införa 3-dagars arbetsvecka - tisdag, onsdag, torsdag hade varit lagom:)Vi kanske kan lobba för båda förslagen?

Anonym sa...

Tusen tack! Å det med soldagar tycker jag låter som ett bra förslag! =)

Lilla B sa...

malin: Det var mig en förskräckligt lång dag. Visserligen kan man väl jobba,dessutom tycka om det och hålla på länge också. Men man får inget kvar av kvällen och det blir absolut ingen tid att göra något annat.
Skulle också gärna vara i västhusets varma sköna atmosför.

Lilla B sa...

liz1e: Tre dagar mitt i veckan som ordinarie arbetstid. Det känner jag starkt för!
Och till dess det, med lobbying, blir verklighet vill jag ha annandag pingst tillbaka.

Lilla B sa...

annapanna: Vi skulle kunna införa det på försök i våra trakter. Eller hur?
Ha det fint på födelsedagen!

beerbelly sa...

Utmärkt idé. Jag kan tänka mig att vara ledig alla dagar som bara har uppehåll med. Samt dagar med spöregn eller om det är för kallt :)
Ha det gött på jobbet!

cS sa...

Här hemma hade jag fått jobba i så fall. Eftermiddag och kväll lite mulet. Man kunde få ta ledigt för att man varit ute så mycket i det fina vädret..ändå

Lilla B sa...

beerbelly: Jag har ett så kul jobb så för min det tar jag bara ledigt Soldagarna!
Men kanske man skulle ha några Ovädersdagar i beredskap också... Utifall att.

Lilla B sa...

cs: Allt är möjligt för en skicklig förhandlare!

Fundera grönt sa...

Absolut! Och man borde inte få ha en tenta efter en solig helg med 25 grader varmt... :)
Särskilt inte den första helgen på året!

Lilla B sa...

fundera grönt: Klart att det måste till en tillägg i avtalet om Soldagar som reglerar sådant!