onsdag, april 16, 2008

Veklingar i växthuset

Satte kungsängsliljor i växthuset i höstas. De skulle fått det alltför kärvt i trädgården. Ute är det för bistert i luften och för magert i jorden. Ett rent elände för en fager blomma.

Tänkte att en placering i växthuset skulle väl vara det ultimata.
Och vad händer?
Jo, det kommer upp blad. Långa, smala, klena och ynkliga. De orkar knappt hålla sig upprätt.
Någon blomma har jag inte sett till.
Inte än. Hoppas de kommer. Rutiga blommor är en nästan osannolik syn.

Får hålla tillgodo med en randig pelargon så länge.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Men du...håll ut för de ser inget ut för världen och så pang...kommer de underbara rutiga blommorna...Hos mig är det små gröna spensliga blad som sticker upp...men blomknoppen kommer så oansenligt längst ner där bladen delar sig...

Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: Det var ett tröstens ord i rätt tid! I morgon, innan jag åker iväg till jobbet, ska jag kika in och titta riktigt noga om jag kan skymta en blomma på G.

Hasse Wester sa...

Lycka till med dina rutiga blommor!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Tack, tack!
Lyckönskningar kommer väl till pass. Vitlöken ruttnar och kungsängsliljorna viker ner sig.
Hur ska det sluta? Och jag som har en brudbukett att odla. Jösses. Nu blev det svettigt...

Linda sa...

Men så där ser de ut här med, länge.
Sen vips så är de där, far upp ur jorden och ser så härliga ut med sina rutiga blad.
Håll ut!

Vi på Kantarellen sa...

Och jag är jäkligt glad övver att jag kan hålla liv i min Fredskalla.

Mina fingrar är inte så himla gröna

cS sa...

Förstår din känsla. Lyssna på dina kloka bloggkompisar.

Lilla B sa...

lindalotta: Se där! Ännu ett hoppfullt inlägg. Det är väl bara jag som är en otålig typ.

Lilla B sa...

mamsen: Va?!! Håller du liv i en Fredskalla? Nu blommar löken - trodde att fingarna dina inte alls var inställda på blomöverlevnad.

Lilla B sa...

cs: Ja, det gör jag. Lyssnar på bloggvännerna, alltså. Att liljorna kommer med så puttiga blad först visste jag inte. Skönt att det finns hopp för dem. Vitlöken har ju hälsat hem.

Anonym sa...

Jag har fuskat. Köpte en kruka färdigdrivna i knopp som blommar nu i växthuset.
När man köper torra knölar, rötter och lökar, så brukar det ta ett par säsonger tills de kommer igång ordentligt. Åtminstone är det så hos mig.
Däremot är jag lite orolig för Kejsarkronorna. De ligger helt nedslagna till backen varje morgon, men har hittills orkat resa sig igen. Här är ju flera minusgrader varje natt.
GJ

FO - 2 sa...

Her blomstrer de nå. :)
Du får bare la løkene stå. Det er jo det fine med løker. De kommer igjen og igjen......! :)

Lilla B sa...

GJ: Ja, jag misstänker att de kanske behöver växa till sig i jorden de där liljelökarna.

Lilla B sa...

ida: Så tidiga ni är! JAg blir förvånad varje gång fast jag vet att det är så. Praktiskt och bra med lökväxter. Bara de tar sig upp första gången ;)