lördag, april 05, 2008

Kan de ha ruttnat?


På med gröna vinterjackan och de varma fiskestövlarna, de som tål kyla ner mot -30 grader och sen ut i trädgården. Sjuklingar ska inte frysa. Men om man nu inte kan behärska sin nyfikenhet så få man i alla fall palta på sig rejält.

Målet för utflykten var det hörn av trädgårdslandet där jag tryckt ner en försvarlig mängd vitlöksklyftor av sorten Thermidrome. En sort som ska klara kyligare klimat än vårt.
Det syntes exakt lika många vitlöksblad som sist jag tittade efter. Inte ett endaste ett, alltså.

Jorden var blöt och kall. Jag skulle heller inte trivts om jag vore tvungen att stå där med fötterna i den kyliga smörjan.
Hittade ett par vitlöksklyftor som hade fått ett par millimeter vita rötter. Utmärkt. De finns det hopp för.
Men jag hittade lika många ruttnande gulvita klyftor av den tåliga sorten Thermidrome.

De var inte så hårdföra när det verkligen gällde, alltså.
Lätt att vara kaxig när solen skiner...

13 kommentarer:

Lena sa...

Attans också! Vitlök tror man ju mer om på något sätt ;)

Bloggblad sa...

I går klämde jag i mig en hela vitlök... delade på mitten och lät den gå med i rotfruktsrostningen... SÅ gott.

I dag tog jag en sväng förbi mina små odlingslådor och hittade färsk spenat lite här och där. Självsådd. Det gick utmärkt att äta. Men jägarns vad jag sköljde när jag kom att tänka på alla katter som stryker runt här...

Anita sa...

Vad sogligt! Du skriver ju så målande att man blir riktigt ledsen för dessa stackars vitlökar i den kalla blöta jorden :) kanske några kan räddas i allafall..

Anonym sa...

Men du...om du är snorig och eländig så köp hem vitlök från affären...Du kan inte ränna ut i leran och vänta på de små rackarna...Fast bra att du har rejält på dig...och falddermusräkning är på högsta allvar...har inte provat själv men det låter attans så trevligt...kan visst bli väldigt många frampå småtimmarna...fladdermöss alltså...

Kramen och go´kväll från Malin

FO - 2 sa...

Der det er noen millimeter med røtter, ja der er det håp! ;)

l*eva sa...

Nämen...är det så illa!

Har det månne varit för fuktigt denna konstiga vinter?

Trist som attan. Jag har ju bara sett vår vitlök på en mobilbild...där såg den LEVANDE ut, men...you never know! Måste nog ner och pilla bland lökarna själv.

Lilla B sa...

panter: Visst är det knepigt - de brukar inte konstra. Bara att peta ner och skörda sen.

bloggblad: Inte bara gott, nyttigt också. Ja, det är nog bäst att skölja grönsakerna ordentligt. Men vilken lyx att hitta självsådd spenat! Du har kanske ett grönt lillfinger ändå ;)

anita: Om det torkar upp lite och en smula värme kommer så sätter nog de som överlevt fart. De som redan ruttnat är utom räddning. Det var verkligen blött och kallt i jorden! Usch!!

malin: Jag har mycket vitlök kvar sen förra årets odling. Då överlevde varje klyfta vintern. Så olika det kan vara!
Fladdermusräkning kombinerat med vindrickning i sommarkvällen låter som ett prima nöje på landet!

ida: Ja - de som har lyckats producera några millimeter rötter har jag hopp om. Men jag ville inte röra runt överallt så jag vet inte precis hur illa det är ställt. Eller hur bra, för den delen.

l*eva: Normalt sett skulle jag sett antydan till blad redan innan snön kom. Det måste varit för blött redan under senhösten. Sorgligt men som tur är har jag väldigt mycket vitlök kvar sen förra året. När det blir lite bättre värme i jorden får juag ta av dem och sätta. Inte riktigt bra eftersom de inte hinner gå färdigt här men som ersättning får det duga.
Har du sett blad via mobilen är det ingen fara! Då är de på G.

Åsa! sa...

Jag har försökt odla vitlök, men vad blev det? Litet och ynkligt. Hur kan man misslyckas med lök? Trodde det var idiotsäkert att odla, men icke då!

Lilla B sa...

åsa! : Det brukar vara idiotsäkert. Jag har aldrig förr misslyckats med vitlök iallafall. Den blötkalla hösten har nog sabbat odlingarna. Vårsättning är ju ett alternativ men jag tycker inte att de växer till sig och är fullmogna innan hösten.
Vi ger oss inte! Nytt försök till hösten!

Anonym sa...

Jag säger bara - jättesorgligt!
GJ

Lilla B sa...

GJ: Ja - håller med!

Hannele på Hisingen sa...

Några klyftor kan man ha i kruka och äta det gröna som gräslök, kanske lyckes man odla vitlök ute, jag har inte. En fläta torkade helt, den hänger vid köksfönstret än...

Lilla B sa...

hannele: Normalt sett odlar vitlöken nästan sig själv, så lättodlad är den. Men i år blev den för blöt om rötterna. Illa.
Ja, att klippa av den gröna blasten är jättegott.