fredag, april 04, 2008

I ett fönster på nedervåningen


På den här fönsterbrädan står burkarna en aning trångt. Inte är det tjusigt med gamla glassburkar och köttråg, det inser jag mer än väl. Men det är praktiskt och sånt gillar jag.
Innehållet är det som jag beskrev i ett inlägg lite längre ner. Basilika av sorterna Genovese och Italienskt storblad, jättelök, chili, tomater av allehanda färg och form samt pelargoner. Inget märkvärdigt alls. Utanför det skitiga fönstret kan man se äppelträdet Signe Tillisch som redan borde beskurits. En bikupa skymtar också. Men biodlingen ligger för närvarande nere. Jag saknar surret och den egna honungen. Igår såg jag ett bi surra bland snödropparna. Det var av sorten Buckfast, samma som vi också hade. Det är trivsamma typer, Buckfastbina.

Trädgårdsdelen som syns genom fönstret kallades för Lilla Ängen när barnen var små. När jag kryat på mig ska jag röja bort sly och beskära Signe. När jag kryat, ja. Undrar hur lång tid det egentligen ska behöva ta. Är urless på huvudvärk och vårgrön snuva. Less. Döless till och med.

Yngste sonen stod förresten och tittade ut genom fönstret när han var hemma på påsklov. Runt husknuten till vänster växer det rätt vilt. För vilt om sanningen måste fram. Det var vägen till gungorna förr. Gungorna som Husbonden satt fast i en bräda mellan ett jättestort lärkträd och en redig björk. Nu är det ingenmansland.
De Fördömdas Kurva, kallade sonen den delen av trädgården.
Jäkla unge!
Men det gick bra på fysiktentan för honom.

14 kommentarer:

Linda sa...

Vilket härligt fönster!
Det kvittar väl vad plantorna står i, huvudsaken att de finns där!

Men hur kan du se skillnad på ett bi?
Grannen har bin, men icke att jag kan skilja dem från andra :)

Och hasta nu inte ut i trädgården eller till jobb, bli ordentligt frisk först!

Marie sa...

Her spirer og gror det. Så triveleg!

I norge seier me:
Om skatorna bygger högt upp i träder blir sommaren "stille(lite vind)". Om skatorna bygger längre ner i träder blir det "ein sommar med kuling"(mykje vind).

God helg :)

beerbelly sa...

Grönt och gott :)
Krya på dig och ha en bra helg!

Lilla B sa...

lindalotta: Tackar, men skitigt är det!
Det är stor skillnad på bin - färg och storlek är kännetecken. En del sorter är ettriga och besvärliga medan andra är mesiga av sig. En del har stor svärmlust medan andra är svärmtröga. En biodlare känner till typerna!
Nej - jag orkar faktiskt väldigt lite just nu. Och sånt gillar jag inte.

Åsa sa...

Ska du ut med alla växter i växthuset snart..?? =) Jag väntar att få komma ut med allt mitt.. /åsa

Lilla B sa...

marie: Jaha! Då är skatorna lite spågummor hos er också även om det handlar om vind istället för regn.
Vi får väl hoppas att de bygger så att det blir en varm, solig och stilla sommar.

Trevlig helg!

Lilla B sa...

beerbelly: Alltid hoppfullt när fröna grott.
Jag gör vad som står i min makt att krya på mig. Har varken lust eller tid att sitta här som ett snorigt åbäke.
Trevlig helg med slutflytt

Lilla B sa...

åsa: Nej, jag väntar nog till nästan början av maj. Eller kanske sista veckan i april. Förr var jag så tidigt ute men jag fick låta fläkten gå ofta. Väntar ett tag till.Lite snål, ser du ;)
Brukar ta en varm helg och göra såptvättning nummer 2 innan jag drar igång. Den första gjorde jag när jag innan stängde växthuset i höstas. Sen tar jag en vända till med såpan innan jag sätter igång nu på våren. Allt för att ha ihjäl eventuellt övervintrat otyg.
Det är kanske overkill men det har funkat hittills.

Hasse Wester sa...

Menar du att du känner till vilken sorts bin du ser??
Krya på dig allt vad du kan och ha en trevlig helg!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Ja, jag känner igen flera bisorter även om vi själva bara hållit oss till Buckfast genom åren. Det är inte alls nåt märkvärdigt. Det finns bl a gula bin, buckfast, nordiska bin. Det är rätt stor skillnad på olika tambin.
Jag ska försöker krya på mig!Tack för omtanken!
Trevlig helg själv.

Linda sa...

Tänk, en bi-skola hos Lilla B, när hon är sjuk.
Undras vad "di lärde" säger om det :)

Jag får väl försöka få fast ett bi med kameran så att du kan få berätta vad det är.

Lilla B sa...

lindalotta: Får väl kalla mig Lilla Bi i fortsättningen. Bloggen med sting! :)

FO - 2 sa...

Det spirer og gror hos deg. Jeg har sådd denne uken. Litt sent i år. Men, det kommer vel opp.
Herlige minner du deler med oss. ;)

Lilla B sa...

ida: Har inte så många olika sorters sådder på gång. Sommarblommorna har jag inte sått än. Men det hinns nog med. Många blommor kan vi ju direktså. Det är praktiskt.