söndag, april 20, 2008

Nyfångat


Monsterkatten vägrar komma in på nätterna numera. Framåt förmiddagen kommer han släntrandes för att bli insläppt. Han hälsar på oss, tar sig en tur till matskålen, smuttar på vattnet och går sen och lägger sig nånstans där solstrålarna lyckats ta sig igenom de skitiga fönstrena.
Ja, de är förskräckliga, det är ingen överdrift alls. Men har man klistrade innanfönster så har man.

Idag tyckte han nog att frukostbuffén kunde utökas med något matigare. Ett litet bidrag till hushållet så att säga. Monstret brukar släpa hem sorkar och möss och släppa ner dem framför mina fötter. Vassego! tycks han säga. Men så ångrar han sig alltid och äter upp alltihop själv. Inte mig emot.

Idag avstod han den hemsläpade maten - näbbmöss lär smaka illa.
Jag har aldrig prövat själv och känner inte för det heller.
Tycker det verkar lika motbjudande som nässelsoppa.

6 kommentarer:

Malin sa...

Här brukar katterna vara extra allerta jägare då den vanliga kattmaten inte riktigt passar...då drar de hem allt möjligt liksom för att visa att "ska det vara så torftigt med maten så får jag ordna det egen hand"...pottfötter säger jag för vi springer bena av oss med olika kattmatsorter...
Nu finns ljusväskan på min blogg!

Kramen från Malin

Lilla B sa...

malin: Monsterkatten skyr inget utom näbbmöss. Han äter tom gammal sur mat som han rotar upp ur komposthinken om jag inte är snabb nog att stänga.

Malin sa...

Tror att det var på Rusta eller Maxi jag köpte slingorna...jag köpte tre i tron att de var bra att ha...men har alltså inte förrän nu kommit på vad ska vara bra till...
(köper ofta på mig sånt som jag tycker verkar bra att ha och sen blir sakerna liggande).
Hittar du ingen så har jag alltså över och kan skicka upp en till dig...kul om någon mer kör samma linje för rätt vad är kommer folk att upptäcka hur suveränt bra det är och vips finns det väskor med ljus i att köpa...
En sådan praktiskt katt ni har...ja i vissa avseenden då...

Kramen från Malin

Lilla B sa...

malin: Jag ska leta på Rusta - av en händelse ska jag åka till en stad i närheten idag i ett helt annat ärende. Klart som korvspad att jag tittar in där och spanar efter en ljusslinga som drivs med batteri.
Om jag trots idogt letande inte hittar något är jag jättetacksam för erbjudandet !

Anonym sa...

Personligen tycker jag nog att nässelsoppa låter åtminstone ett snäpp godare..trots att jag varken smakat mus eller just den soppan. :)
Måste få tacka för rekommentationen du lämnat på Karin Långstöm Vinges blogg! Gissa om man blir glatt överraskad när man hittar sådant en annars lite småtråkig söndag!! :)
Ha det gott bland katter och möss!
/Kirsti

Lilla B sa...

kirsti: Hoppas att du får ännu fler intresserade läsare!
Jo, jag sätter också nässelsoppan före näbbmusen. Antagligen klämmer havregrynsgröten in sig emellan också. Troligen, i allafall.