söndag, mars 09, 2008

Sticklingar på fönsterbrädan


På fönsterbrädan i köket, framför min pappas båtbygge, står sticklingarna i vatten. Rötterna syns och lite senare idag ska jag plantera dem i jord.

I det bruna glaset står tre physalissticklingar. De som vill veta hur man övervintrar physalis kan läsa här. Det blir så tjatigt att skriva samma om igen.

Det genomskinliga glaset innehåller pelargonskott. Fick dem i början av februari av en arbetskamrat som säger att bladen skall dofta apelsin. En angenämare doft än den från Dr Westerlunds hälsoblomma säger hon. Än känner jag inget. Blommorna förväntas bli små och inte mycket att hurra för. Men doften, den doften....

Hon brukar vara trovärdig men jag är skeptisk....
Apelsinblomma. Hmmm.

20 kommentarer:

beerbelly sa...

Båten ser fin ut :-)
Kul att du får börja greja med jorden.
Ha en bra dag!

Lilla B sa...

beerbelly: Båten är ett mästerverk men blomstrena såg du väl knappt? ;)
Även om det bara är påsjord än så länge är det kul att sätta igång.
Dagen har varit förträfflig, regnet strilar ner och tar bort snön.
Ha en trivsam kväll

beerbelly sa...

Nej blomster är som sagt inte min grej riktigt. Planterar jag något är det framtida träd.
Brukar märka när det blir grönt ute ändå.
Hehe skönt med regn.
Tackar

Lilla B sa...

beerbelly: Att plantera träd är det allra bästa!
Och det regnar lite smått fortfarande. Skönt.

Anonym sa...

Ska bli spännande att få höra ytterligare beskrivningar av doften framigenom och Physallis har jag övervintrat två år i rad men denna vintern orkade jag inte med eländet. Något så bedrövligt och evinnerligt platskrävande har jag aldrig varit med om...Jag var inte smart nog att klippa ner eländet och därav att vi hade en stor buske i storarummet...klart att det var kul med alla bären som kom tidigt men i år är jag lovad sticklingar från en glad själ som haft sin planta inne och med samma moderplanta som min gamla!

Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: Jag lovar att återkomma och berätta om den eventuella apelsindoften. Om inte plantorna lägger sig ner och tvärdör, förstås. Man vet aldrig med växter.
Så bra att du får sticklingar av physalisen - man snabbar ju på tillväxten betydligt om man hoppar det där med frösådd.

Cattis sa...

hej!

snubblar förbi sent på kvällen :-)
Apelsindoftande pelargon... det låter ju trevligt.

Vad ska det bli för färg på blommorna?

Ha en trevlig vecka!
Kram
Cattis

Lilla B sa...

cattis: Du är välkommen att snubbla in när som helst!. Aretskamraten sa vilken färg blommorna skulle ha men det har jag glömt. Ska fråga henne!

Marie sa...

Hei!

Takk for koseleg helsing på bloggen min! Eg kan ikkje hugse at eg har vore på besøk her hos deg før. Du har ein fin blogg. Ser me har ein del felles interesser, så som hage og natur. Dessutan har me nesten like sko! Eg kjøpte nye tursko i fjor, så eg brukar ikkje dei svarte like mykje som før.

Lenkar du til meg så lenkar eg til deg. Greit?

l*eva sa...

Avundsjuk, så klart! *L*

Lilla B sa...

marie: Välkommen hit. Man behöver gott ett par sköna skor när man är ute och vandrar/går på tur.
Jag har ingen länklista eftersom jag läser så förskräckligt många bloggar. Ingen blir nämnd och ingen utesluten heller.

Lilla B sa...

l*eva: Hittills är jag väldigt nöjd med dem. Och jag hoppas mycket på de där apelsinpelargonerna. Man kanske kan ha dem på smörgås?

l*eva sa...

lilla b: Testa på Monsterkatten först! *L*

Hannele på Hisingen sa...

Vår :)

Lilla B sa...

l*eva: Det vågar jag inte. Tänk om han gillar apelsinpelargonerna - då kommer han att gå lös på allihop. Totalmassaker på fönsterbrädan. Inte ett blad kvar.

Lilla B sa...

hannele: Ja - nu vågar man hoppas! Snön är nästan helt borta!

Bloggblad sa...

Jag skulle läst på lite bättre i höstas när mina sticklingarna blev kletiga och ämliga och tynade bort...
Men nu hoppas jag på nya fräscha exemplar. De har fått sin sedvanliga plats på mitt sovrumsfönsterbräde, lite plast lätt lagt över...

Lilla B sa...

bloggblad: Lycka till!
Det blir säkert bra med nysådden - men försök göra om övervintringstricket till hösten.

Anonym sa...

Snart är det dags att sätta mina sticklingar i jorden. De har rotat sig i en vas med vatten. Tror nog att det finns doftpelargoner som kan dofta apelsin. Du får fortsätta rapportera från pelargonfronten.../Pallas

Lilla B sa...

Pallas: det kommer alldeles säkert pelargonrapporter! Med apelsinsmak:)