fredag, mars 21, 2008

Sju sorter

Det här inlägget gäller inte sju sorters kakor men väl sju sorters frön som jag sått idag. Tomater, jättelök och basilika. Det är en vecka senare än jag brukar. Oplanerat sent, dessutom. Nåväl - sånt reparerar sig oftast rätt bra. En veckas senare sådd betyder inte en veckas senare skörd. Det är snarare likt ett tåg som startar långsamt men som får upp farten och kör in en försening.

Fick hjälp av barnbarnet som trots sina tvåochetthalvt år klarade av att med varsam hand lägga ut tomatfröna. Det blev jag imponerad av.
Mindre förtjust blev jag klockan tre i natt då hon vaknade och tyckte att vi kunde gå upp och läsa i småböckerna och måla naglarna med farmors Aglack.
Aglack klockan tre på natten? Herrejösses . Den här oglammiga farmodern äger bara en sorts aglack och det används definitivt aldrig klockan tre på natten. Klockan fem slocknade hon igen. Utan nagellack.

Kan meddela att farmor nu är mörare än sju sorters mördegskakor tillsammans.

19 kommentarer:

Fundera grönt sa...

hahaha härligt :)
Hon kanske får fråga i affären efter sånt aglack som man kan använda så dags... Självlysande kanske.
Glad påsk!

Lilla B sa...

fundera grönt: Självlysande aglack! Vilken bra idé!
Lysande skulle man kunna skriva men det vore nästan för enkelt.
Fortsatt trevligt påskfirande!

Lena sa...

Klart att man måste måla naglarna när andan faller på :)

Här är det både barn- och barnbarnsfritt hela helgen, tror att jag kommer jag känna mig rätt pigg framåt annandagen. Hoppas att du gör det också. Trevlig Långfredagskväll!

Lilla B sa...

Tack ska du ha, Panter!
Jag kommer att piggna till, det är då ett som är säkert! Har jobbat in så mycket tid att jag är ledig HELA nästa vecka!
Jag har nog helt fel aglacksinställning när jag tycker att det är en onödig sysselsättning klockan tre på natten.
Fortsatt trevlig helg!

Marina sa...

Aglack, så gulligt, men kanske inte kl 3 på natten. Glad påsk!

Lilla B sa...

marina: Nej fy för den lede - att bara komma på att måla naglar klockan trepå natten!
Lilltösen kan ju i och för sig inte klockan men det var kolmörkt ute.
Glad fortsättning på påsken!

Anonym sa...

Aglack...vad häftigt det lät...minns när min yngsta tös sprang runt och letade efter toffedalerna...dvs hennes sommarsandaler...fast inte klockan 03 då...
Gott att den tiden är över för egen del, men inser att det kommer igen (hoppas på det...)...
Idag syr människan här...kuddvar och hissgardiner...har precis varit iväg och köpt mera tråd...Känner mig oerhört inpirerad och vädret ok:ar all aktivitet innomhus...

Kramen från Malin

Anonym sa...

inspirerad...jag måtte vara tangentbordsdyslektiker

DS

Lilla B sa...

malin: Så avundsjuk jag kan bli på sykunnigt folk! Jag var garanterat sämst i slöjd när jag gick i skolan.Tillverkade de mest vidriga alster under mycken möda. Och nu på gamla dar lyckades jag till och med tappa bort min gröna Husqvarna symaskin. Letade överallt, tom i uthusen utan att hitta. Trodde jag blivit senil. Men så kom jag på att den kunde vara utlånad.
Det var den.

Åsa! sa...

Härligt med barn, de skänker så många hjärtliga skratt!
Jag har överlämnat tomatsådden till min mor iår, annars brukar jag ha en förmåga att så alldeles för tidigt. Ja, så blir det rangligt och eländigt... Mamma är av lärdom vis och har tålamod att vänta!

Lilla B sa...

åsa! : Ja - många goda skratt blir det!
De som använder tillskottsbelysning kan ju starta sådden nästan hur tidigt som helst. Jag är en riktig snålis och odlar med dagsljuset bara. Har också med åren lärt mig att hålla odlartassarna i styr - efter några rangeltomater insåg jag attalltför tidig odling inte nyttar något till.

Bloggblad sa...

Helt i mitt barnbarns anda!!! Skrattade gott.. aglack... Har hon läffstiff också?

Britt sa...

Tack för inlägget på min sida. Jag tittar hit igen.//Britt

Lilla B sa...

bloggblad: Hon använder läppstipp :)
Läppstipp och aglack , finfina grejer!

Lilla B sa...

britt: Välkommen hit!

Marie sa...

God påske til deg :)

Lilla B sa...

marie: Tack och ha en Glad Påsk själv därborta i Norge!

Bloggblad sa...

När min kusin var barn, sa han att han avskydde tanter som hade smuder och pink... Han hade nog gått samma språkkurs som våra barnbarn...

Lilla B sa...

bloggblad: Smuder och pink! Det kan knappt bli bättre! :)