tisdag, mars 18, 2008

Den åttonde dagen


Igår, när jag kom till jobbet, var trädgårdsmästernas fru inte där. De gamla tulpanerna hade ingen hunnit kasta bort. Trodde aldrig att jag skulle hinna få med en slutbild av dem när jag skrev första inlägget i tulpanhistorien.
Nåväl - här är de på åttonde dagen.

Hade egentligen tänkt publicera dem igår. Tyckte det var synnerligen opassande att visa en vissen blomkvast när det visade sig att jag vunnit ett så fint pris i trädtävlingen.
Det hade varit dålig tajming i storformat.

Idag kan de beskådas däremot.
Efter fotograferingen kastade jag bort buketten.
Suttade den, som de säger i de här trakterna.

14 kommentarer:

Lena sa...

Grattis till priset. Har följt tävlingen hos St-mästaren och deltagit lite för mig själv. Det gick bättre än jag trodde att det ska göra.
Jag kan tycka att även vissna tulpaner är vackra en stund innan de rasar.

Här är det nu två decimeter snö.

FO - 2 sa...

Gratulerer med førsteplass i konkurransen. :)
Kanskje du skal erstatte tulipanbuketten med noen gule til påske? ;)
Ønsker deg en fin tirsdag.

beerbelly sa...

Får bli ny bukett nu kanske?
Suttade har jag hört förut :)
Ha en bra dag!

Malin sa...

Grrattis till den fina vinsten!
Så...allt går över så även Tulpaner...men finns fler...
Våren kom av sig eller fick en ny framtoning hos mig...30 cm snö numer och jättedrivor...suck...men men det är sga tillfälligt avbrott inbillar jag mig...

Kram från Malin

Bloggblad sa...

Jag såg fina papegojtulpaner på Hötorget i fredags, men nöjde mig med att njuta på plats... visste ju att det skulle bli lit blommor ändå till helgen...

Grattis till vinsten. Jag som är uppvuxen i asfalten hade nog inte haft en chans. Ginko känner jag dock igen eftersom jag har en sån.

Lilla B sa...

panter: Tack! Visst kan de vara vackra innan kronbladen faller. Men det är så kort stund. Man kan bara svepa förbi och de ramlar av vinddraget.
Två decimeter nysnö den 18 mars. Det är snudd på kriminellt!

Lilla B sa...

ida: Tackar! Hoppas du också får en trevlig tisdag!
Jag ska se vad trädgårdsmästaren kan tänkas erbjuda i blomsterväg. Tycker fasligt mycket om blandade tulpanfärger i en och samma bukett.

Lilla B sa...

beerbelly: Jag tror inte på någon arbetsplatsbukett den här veckan. Flera av oss har varit flitiga och jobbat in skärtorsdagen. Får köpa hem en bukett till köksbordet istället.
Jasså - du suttar grejer du med. Särskilt användbart när man flyttar.

Lilla B sa...

malin: Tack! VA??! 30 cm snö - det är ju ännu värre än hos panter. Stackars människor. Vi har bara ett litet klent lager. Det kan gott försvinna utan att jag gråter.

Lilla B sa...

bloggblad: Fyller man tillräckligt många år är vasernas bristande antal ett bekymmer. Men det brukar lösa sig.
Har du en Gingko? Utomhus?

Rosengeranium sa...

Det var ingen dum bild på den vissna buketten heller. Jag gillar färgerna. Det har för övrigt snöat här i Uppsala också :(

Marie sa...

Jag tycker det är ett vackert förfall och skulle nog behållit buketten ytterligare en dag.

Lilla B sa...

rosengeranium: Färgerna hade hållit sig riktigt bra. Det brukar vara en hisklig snålblåst och kännas ilande kallt när vädrets makter är emot en i Uppsala. Vi får hoppas på bättring!

Lilla B sa...

En oväntad glänta: Välkommen hit! Den började fälla sina kronblad så snart jag bara tittade på den. Det var kanske dumt att sutta iväg den - bilden dagen efter hade verkligen visat tulpanskelettet!