fredag, februari 01, 2008

Äntligen hemma


Såväl äntligen hemma som helskinnad dessutom.

Snön har vräkt ner under två dagar. Jag tog en bild från stället där jag jobbar.

Gruvade mig inför hemresan från jobbet. Det var ovanligt svårkört idag. Massor av snö och modd på vägen. I en brant och svängd backe kommer en timmerbil glidande nerför med alla ljus blinkande. Det finns ingenstans för mig att ta vägen. Håller mig så nära min dikeskant jag vågar, kör så jämt jag kan och håller andan när sen den stora, tunga timmerlasten far förbi så nära att jag skulle kunna få stickor i fingrarna.

Bara ett par mil senare står en långtradare stilla i en uppförsbacke. Det är lugnast när de gör det under de här vidriga väderförhållandena.

Inte långt därbakom ligger en långtradare i diket. Föraren har klarat sig och är uppe på vägbanan och håller på att ringa.

Äntligen ser jag byn skymta! Snart hemma.
Idag var det otäckt.

Inte så många steg på stegräknaren, ser jag. Men idag går jag inte ut.
Inte en meter tänker jag gå.

15 kommentarer:

Hedgren sa...

Usch så läskigt! Ibland sitter det nog en liten skyddsängel vid sidan om...

Lena sa...

Det är väl det som är det trista och svåra med snön - trafiken.

Skönt att du kom hem helskinnad.

Hasse Wester sa...

Välkommen hem till det trygga hemmet då och ha en skön helg!

l*eva sa...

Usch,usch...USCH.
Jag får nån sorts flash-back...sen vi bodde ungefär som Dig!
Vintertid är det så skönt, att bo i civilisationen.
Vintertid= vita knogar, av att ha hållit för hårt i bilratten.

Tur att Du kom hem helskinnad!!!

l*eva sa...

PS. Här ösregnar det! DS

Lilla B sa...

hedgren: Den stackars skyddsängeln hade nog fullt sjå hela resan...
Vingarna måste vara fransiga i kanten vid det här laget. Det var en riktigt otäck hemfärd.

Lilla B sa...

panter: Vintertrafik kan vara förfärlig - särskilt när vägunderhållet är minimalt. Jag är ytterst tacksam över att ha kommit hem utan skavanker.

Lilla B sa...

Slottsträdgårdsmästaren: Tack snälla du! Skönt med ett par totalt bilfria dagar i skogsbrynet. Ha det gott själv.

Lilla B sa...

l*eva: Snöfallet har slutat här men det kom väldigt mycket snö under ett par dagar. Verkligen jättebesvärligt trafikläge. Men å andra sidan kör folk som vettvillingar på sommaren så det jämnar kanske ut sig.

Bloggblad sa...

Men fy så hemskt. Skönt att du klarade dig.

Och de där kilona? Hm... jag har tappat 1 hg sen jag började hålla igen - snabbantning tänker jag inte ägna mig åt - men jag har verkligen skärpt till mig. ETT ynka hekto. Trots flera mil med stavarna... Trivs de extra bra på mig?

Lullun sa...

Ibland blir det bara lite för spännande att köra bilom vintern. Skönt att du kom hem välbehållen!

Lilla B sa...

bloggblad: Riktigt otäcka sekunder var det.
Jag äter som förr men har bytt ut Becel eller Lätta mot Bregott och steker i smör. Använder mera fett och mindre kolhydrater. Det gör susen. Mycket godare också.
Men 1 hg späck mindre är bättre än 1hg mer!!

Lilla B sa...

lullun: Föredrar definitivt en spännande engelsk krimi på tv än verkliga otäckheter på vägarna.
Jag var sannerligen lättad när jag kunde svänga in helskinnad på gården.

Evas blogg sa...

Fy vad hemskt. Att köra bil under sådana omständigheter är något av det värsta jag vet. Förstår att du håller dig inne nu!!

Lilla B sa...

evas blogg: Ja, det var vidrigt!!