torsdag, februari 14, 2008

Alla hjärtans dag


Vi brukar inte fira Alla hjärtans dag, husbonden och jag.
Det blir liksom inte av. Känns alldeles onödigt och mycket tillgjort. Som om omtanke och vänlighet inte vore det normala utan ett så speciellt undantag att det måste firas en utvald dag.

Jag har funderat lite. Undrar om det inte vore rimligare med en Alla skitstövlars dag istället. En enda dag på året skulle man kunna få ta till gamla avdammade invektiv, okvädningsord av grövre sort eller kanske till och med fula åtbörder. Skicka kort med blommiga men lortiga stövlar eller något sådant. Och dagen efter blir man lika vänlig och solig som tidigare.

Som en eftergift åt dagen lägger jag trots allt in en bild på min albaros Maiden´s Blush. Den vackra rosen heter på franska "Cuisse de Nymphe", nymfens lår. Men de sedesamma engelsmännen tyckte att rosa jungfrulår var för magstarkt och döpte raskt om den.

För de som följer pyttipannaföljetongen kan jag berätta att inget brev anlänt idag heller.
Posten kommer vid pass klockan 13.00. Om inget kuvert dyker upp i morgon skriver jag ännu en gång till dem. Det har jag tid med. Jag är ledig i morgon.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hänger gladeligen på det förslaget..."Alla skitstövlars dag"...det låter riktigt trevligt...o vad bra man ska må efteråt...det är så många som går o småpyser dagligen så det vore bättre med en rejäl urladdning...Vi "vallentinar" oss inte heller utan försöker fördela dess gracer över året...

Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: Se där! En tillskyndare allaredan! KUL
Jag tycker att mitt förslag är bra - men det brukar jag alltid tycka om dem :)

beerbelly sa...

Hehe bra förslag. Det tråkiga med en skitstövlars dag är att samma argument som ni använder mot allahjärtansdag funkar även mot den..
Det är ju redan skitstövlars dag varje dag.
Kul med följetongen med. För mig som inte är berörd då.
Snygg ros också. Tror det är en sådan som är enda blom bilden som fått plats i min blogg. Har en ros i stugan som ser ut ungefär sådär. Kanske inte räcker med ungefär för kännare som er men det är nog för mig =)
Ha en kanon kväll!

Rosengeranium sa...

Åh! Påminner om Dubbel Kanelros! Nu blir jag nostalgisk!

Själv skulle jag nog vilja ha en Alla Kramars dag - då man hämningslöst får (och borde) krama vem som helst. Högsta poäng ger främlingar - tänk så många okramade som skulle få litet 'tyckom' på det :-)

Hasse Wester sa...

Jag är för! Jag är med!

Anita sa...

Alla Skitstovlars Dag!! Ha,Ha! Den var ju for bra! :)

Elisabet. sa...

Här är en till som inte bryr sig i alla hjärtans dag. Men kunderna gör ....! Vi har sålt hur mycket choklad och geléhjärtan som helst och människor är som galna ...

Lilla B sa...

beerbelly: Argumentation är en konstart i sig!
Misstänker att följetongen kan bli långvarig. Men jag har som sagt trumf på hand. Inte kastar jag bort stenbiten eller den uppkrafsade lappen med kod på. Icke!
Albarosor står ofta vid gamla torp. Tåliga och med rosa blommor som doftar ljuvligt. En enda blomning på sommaren och sen faller kronbladen som rosa snö.
Trevlig fredag!

Lilla B sa...

rosengeranium: Många dagar blir det....
Till slut kan man undra när vardagen äntligen får bli en vanlig vardag. Kanelbullens dag, äpplets dag,mmmm

Anonym sa...

Absolut - alla skitstövlars dag var jättebra!
Ang. stegtävlingen, jag tror du slog knock out på alla direkt vännen. Alla har lagt av... utan jag, men jag kommer aldrig upp i dina steg, så jag har redan utsett dig till vinnare! Vi fortsätter att gå, du o jag, fast tävlingen är över och du har SEGRAT!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Du är med i klubben!
Välkommen gamle skitstövel! :)

Lilla B sa...

anita: Kul att flera tycker som jag. Trodde mest jag skulle få skäll!

Lilla B sa...

elisabet: Jag såg det när jag handlade! Jösses vilka berg av choklad och geléhjärtan det fanns. Tycker att det är jättegott med bådadera men vill inte köpa på kommando utan efter lust.

Lilla B sa...

anna: Men så hemskt! Det innebär ju att jag vann på Walk Over.
Men du! Det passar ju egentligen förträffligt i en stegräknartävling :)

l*eva sa...

Sällar mig till *skitstövelklubben*

Men jag håller faktiskt på och tränar...att säga VAD jag tycker...alla dagar! Efter att ha varit SNÄLL hela livet och förlåtit-allt för mycket...så är det numer NOG.
Men...man blir ju inte så *poppilär* men det SKITER jag i!

Ni kan börja träna med, att säga till VUXNA...som kastar skräp på gator och annorstädes, det är ett första steg till att bli *ovän* med folk!

Lilla B sa...

l*eva: Välkommen i gänget, du också!
Tycker att allmän vettlöshet brer ut sig på alla fronter. Skräp som kastas är en sådan.
Här ute på landsbygden är det inte lika nerskräpat som inne i stan. Det beror nog inte på annat än att vi är så få invånare.
Trevlig helg, förresten!