torsdag, januari 31, 2008

Lust att så


Tittade i min trädgårdsalmanacka för att se om det möjligen inte skulle kunna vara dags att börja så lite. Några små frön kanske skulle behöva komma ner i jorden.

Men inte då. Som tidigast har jag sått paprika den 20 februari och därtill gjort en anteckning om att det var i tidigaste laget.

Jaha - det är inte roligt att vänta, precis.

Tidigaste tomatsådden någonsin är från den 8 mars 1999. Det året var jag tydligen otålig. Det var också för tidigt eftersom plantorna blev alldeles för rangliga.
Måste väl påpeka att jag inte använder tillskottsljus.

Jag skulle vilja ha detta istället för snöhögar, isfläckar och kyla.
Mycket hellre, faktiskt.

20 kommentarer:

l*eva sa...

Man känner sig lite rastlös.
Tog fram min kartong med fröer och läste...kanske något...ville ner i jorden?

Men tomatfröna hamnar nog om nån vecka i *mjölkkartongen* i a f.

Lena sa...

Eftersom vi inte har någon riktig vinter utan lever i lervällingens land, så kan jag faktiskt om än motvilligt hålla med.

Rosengeranium sa...

Tillskottsljus är inte dumt! Jag sådde nio olika plantor igår - både örter och litet rejälare grönsaker. Detta är enbart möjligt pga. lysrör.

Lilla B sa...

l*eva: Visst känner man rastlösheten - nu får det vara nog på vintereländet. Jag drar mig för alldeles för tidig sådd, tycker att det blir lite för veka plantor. Men ni har kanske bättre ljus där du bor :)

Lilla B sa...

panter: Hundar och lervälling är bestämt en jämrans kombo. Här är det tjock med snö men jag är inte gladare för det :)

Lilla B sa...

rosengeranium: Det är säkert alldeles utmärkt. Hade jag drivit upp mera så kanske jag hade satsat på extraljus. Nu blir det som det blir.

beerbelly sa...

Får göra något annat relaterat?
Det går väl att förbereda jorden eller vad ni grönfingrar gör :-).
Ner med gödsel.. spela klassisk musik för den? Odla supermaskar?
Sen kan man fixa med växthuset..
Ha en superdag!

Linda sa...

Åh nu längtar jag efter sol och värme så att det nästan gör ont.
Ditt växthus är en lisa för själen...

FO - 2 sa...

Tålmodighet er en dyd.... ;)
Håper du har fått noen kataloger nå da, slik at du kan forkorte ventetiden med det... :)

Anonym sa...

Ååå, det finns ingen som får så goda gurkor, tomater och vindruvor som du. Och så fort jag känner lukten av basilika så befinner jag mig i ditt växthus!
Du har en himla rolig blogg, du skriver så bra... Äntligen har jag kommit på lösningen till att kunna kommentera =) Hälsa "gubben" och ungarna (och katterna såklart)

Anonym sa...

Nog spritter det i såfingrarna när man ser dina växthusbilder. Jag ska nog snart peta nera de första fröna. Det brukar bli Chili, Paprika och Rotselleri. Men visst krävs det extraljus!
Snart kommer även tomatfröna i jord. Har jag berättat att det ska bli 7 sorter i år?
Sedan kan man ju förbereda växthuset. Tänkte elda svavel i år. Läste någonstnas att det ska vara effektivt mot diverse sporer och annat otyg. Innan man börjar plantera förstås.
Du kanske har erfarenhet av detta? Har fått för mig att du inte tvekar även om det skulle osa svavel.
GJ

Anonym sa...

Inte lätt att gå i väntans tider...men jag har varit ute för tidigt med mina sådder andra år så jag "håller i mig" ett slag till...möjligen lite Chili ska ner ...o Basilika...fast bara lite...

Kramar från Malin

Hasse Wester sa...

De hetaste frönyheterna visas i Allt Om Trädgård i senaste nummret. Själv är jag mer sugen på att plantera syrener där vår granhäck i parken stod...och spännande träd! Men visst ska jag så lite sommarblommor också!

Lilla B sa...

beerbelly: Jodå - Grönfingrarna trimmar både sig och jorden innan växtsäsongen. Men det riktiga arbetet dröjer än. Det var lite tjäle i marken i växthuset. Men snart, du! Då jäklars bär det igång!

Lilla B sa...

Lindalotta: Det är ju tur att bilder från en varmare säsong finns. Från ett växthus där man nästan anar dofterna från tomatplantor och basilika. Snart är vi där igen!

Lilla B sa...

ida: Behöver nog träna mig på tålamod! :) Ska lusläsa katalogerna och planera trädgårdslandet oh växthuset. Sånt är roligt!

Lilla B sa...

Annapanna!! Är det DU!! Välkommen hit. Och IRL också. Det är bara att komma med barnvagnen i sommar och plocka med dig tomater och gurkor hem.
Så roligt att du läser här. Så märkligt livet kan bli.
Se till att kom iväg till Karlskoga snarast!

Lilla B sa...

GJ: Har du redan beställt fröerna? Vaad för tomatsorter satsar du på i år? Det var tck vare dig som jag odlat Gelbe Dattelwein med framgång.
Om man vntar lite med sådd behövs inget extraljus. Tycker Lilla Snål-B

Lilla B sa...

malin: Då är vi två som får sitta på de gröna fingrarna ett slag till :)

Lilla B sa...

slottstärdgårdsmästaren: Frönyheter i AoT - tack för tipset! Jag skall snika iväg på lunchen och såväl handla som kika i den.
Syrener är så härliga. Det måste ju bli miljoner gånger bättre än den sura granhäcken som fanns innan. Jag kommer ihåg bilderna du publicerade.