söndag, januari 20, 2008

Hundliv

Stegräknaren på. Ut en sväng. Måste kompensera för gårdagens klena insats. Klen, förresten. Obefintlig är sannare.

Går där och funderar lite när jag hör avlägsna hundskall. Det är väl någon som är ute och rastar sina vovvar tänker jag och knatar på. Skallen kommer närmare och närmare i hastig takt.
Jag vänder mig om och ser två lösspringande STORA hundar komma i full fart emot mig. Jag känner inte igen dem. Ingen husse eller matte ser jag.

Stannar och ryter: GÅ HEM!

Hundarna tvärnitar, småskäller lite och tittar på varann. Ingen av dem morrar men ingen av dem gör minsta ansats att vända om och verkligen gå iväg. Jag ryter till ytterligare ett par gånger och fortsätter min vandring. Blir lite full i skratt. Det är ett par leksugna rymlingar som fått upp spåret på mig. Snopna över att inte få fortsätta den roliga leken.

Tur för mig att det var snälla hundar. Hade det varit ett par bestar som fostrats till att äta upp små tanter hade bloggandet varit över nu.

Stegräknaren står just nu förresten på 8645 steg. Och dagen är inte slut än.

24 kommentarer:

beerbelly sa...

Försökte kommentera men gissar att den hamnade hos sj:s vd eller något .. här tycks den inte vara :-)

Låter som du gått så det räcker. Bättre att vila på söndagkväll. Otäckt med hundar som springer löst.

Ha en riktigt bra kväll!

Lilla B sa...

beerbelly: Jasså minsann. Kommenterandet på sj går inte på räls.
Innan man märker hur hundarna är känns det lite obehagligt med hundar som kommer flängande. Bristande ägaransvar med hundar som kommer och går som de vill.

Hasse Wester sa...

Tur att du inte blev uppäten....bloggvärlden skulle bli bra mycket fattigare utan dina dagliga rapporter Lilla B.

Lena sa...

Vilken diciplin och auktoritet du har!
Lösa hundar är otäckt för de som träffar på dem och de som äger dem. Vi har en rymningsbenägen snäll sak, men det vet ju inte de som träffar honom. Jag är livrädd att han ska springa ut på någon väg. Vi passar honom allt vad vi kan, men ibland är rådjuren och älgarna mer lockande. Bristande lydnad och dominans, javisst. Han har haft för många vinster med sitt beteende. Nu är det länge sen, så ta i trä.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Det är trevligt att du tycker så. Sånt gillar jag :)
Jag vill ju inte gärna göra läsare besvikna genom att gå och bli uppäten.

Lilla B sa...

panter: Jag har övat på äldste sonens snälla hund. Han, hunden alltså, gör allt jag säger åt honom så jag utgår från att andra hundar också ska göra det. I allafall om jag sätter lite kraft bakom orden.
Det otäcka med löspringande hundar är ju att den som möter dem inte alls vet vad det är för typer. Snälla rymlingar eller bitska eländen.

Anonym sa...

Åh fy bubblan... Jag hade nog dött på fläcken, hundrädd som jag är. Modigt gjort av dig, Lilla B! Jag hoppas för allt i världen att de verkligen var rymlingar och inte 'frigående' hundar som var på utflykt med en korkad husse eller matte...

Lilla B sa...

ronja: Det kändes allt lite obehagligt innan jag fick stopp på dem. De kom så fort och skällde så högt. Och jag visste inget om dem.
De blev överraskade av min barska hållning, tror jag.

Evas blogg sa...

Jösses så många steg du gått!! Även om man är en stor vän av hundar kan man bli mkt rädd när okända sådana kommer springande mot en. Vilken tur att de var vänliga.

Anita sa...

Jag ar livradd for losa hundar. Vi har en ratt liten hund, och den har blivit attakerad av storre hundar flera ganger. Grannen slapper ut sin stora laskiga pitbull ibland (av misstag forstas) ..den bet visst brevbararen harom veckan fick vi reda pa.. ibland vagar vi inte ga ut :-( Du ar i alla fall duktig med steg raknaren!! Keep it up!!

Anonym sa...

Blev lite full i skratt över ditt äventyr med hundarna... Tur att det var snälla jyckar, hade varit riktigt otäckt annars. Jag är ju inte ett dugg rädd för hundar, men har blivit lite reserverad då min Zebban har blivit attackerad ett antal gånger av andra hanhundar. Litar alltså inte på andra hundar som är okända och lösa. Men det är för att jag är rädd om min egen vovve. Har gått emellan hundsklagsmål ett antal gånger, inte trevligt. Fattar inte var jag får kraften ifrån då! Blir helt klart stark som Hulken!
Duktig du är som kämpar på med din stegräknare! Var ute på en tvåtimmars hundpromme igår. Underbart! Sen var det innebandy i två timmer, gissa om jag var halvdöd på kvällen :)
Ha en skön dag! /Linda.

Anonym sa...

Jag tycker inte heller om när det kommer hundar man inte kännner, springande lösa. Det är läbbigt, för man vet ju inget om hur de är.
Du gjorde helt rätt. De flesta hundar ger sig om man är bestämd.

I övrigt är jag lycklig idag: ingen snö! Jag ser en liiiiiten hög nere vid stora vägen, men i övrigt: ingen snö! Är det inte härligt?!
Då kan man låtsas att det är vår på gång. :)

Anonym sa...

Ja kanske jag ska prova stegräknaren...de vet ju ne om det är maken eller jag somgått...kan ta på mig den när jag ska jobba ivkäll för då brukar det bli många steg...
Jag hade blivit rejält rädd för de hundarna...är väldigt gla´i hundar men inte de som jag inte känner - har skrämts upp av alla otäckheter man läser om i tidningar...
Jag mötte två lösa små vita yrväder igår ute på kusten...men de var föga skräckinjagade...
Ha det gott och

Kramar från Malin

Annika sa...

Jag hade nog fått slag, tror jag. Jag är så rädd för hundar...Vet inte vad jag hade gjort i ditt ställe? svimmat kanske?
Jag tycker tom det är otäckt att möta hundar som är kopplade...Tur att man går med stavar så man kan försvara sig!! Hihi!

Anonym sa...

modigt gjort av dig. En gång var det en stor, lös, äcklig best som hoppade runt mig. "han vill bara hälsa" försökte hundägaren lugna mig. Det hjälpte föga. Jag kunde inte ens få ur mig att jag inte var intresserad av att hälsa på hans jycke. Jag vet inte hur lång tid det tog innan pulsen var normal igen...

Lilla B sa...

evas blogg: Många steg var det och fler ska de bli! :)
Ja, jag hade allt tur.

Lilla B sa...

anita: fy fasiken för farliga lösspringanddde hundar. Då hjälper det nog inte att vara kaxigast i världen! Stegräknaren är på och många steg ska det bli.

Lilla B sa...

Linda: Har du vaknat till sans efter gårdagens ansträngningar? Ett par timmars promenad och sen toppa med innebandy. Imponerande! Kom just hem från en kvällspromenad.
Den ena av de där hundarna var lösspringande idag också. Fick ryta i flera gånger. Sen såg jag hunden sitta och skita . Inte för att jag tror att skrämde den men jag tror att någon rastar sin hund genom att bara öppna dörren och släppa ut besten. Jag ska ta reda på vem. Nu är jag INTE god och glad!

Lilla B sa...

ellis: Det var glashalt på vägen till jobbet idag men fint ljus vid sjön. Stannade och tog en bild. Lägger in den sen.
Fick ryta i och vara bestämd i kväll också när hunden kom rusande en gång till.

Lilla B sa...

malin: Klart som korvspad att du sk prova räknaren. Då kommer din man lite närmare spabehandlingen :)
Det gäller att inte vika sig för hunden utan att visa att man betämmer. Hur rädd man är är så får man morska upp sig.

Lilla B sa...

annika: Sorgligt att du är rädd för hundar. De är väldigt trivsamma men man måste lära sig lite om hur de funkar. Välfostrade hundar är ett gott sällskap.
Men såna där som bara springer runt, hoppar skäller och bär sig åt är inte roliga.
Inte hade du svimmat, heller!

Lilla B sa...

rosalia: Många idioter till hundägare finns det. Evig tur att du inte fick hjärtslag.
Hundrackaren var lös idag också. Då höll jag på att smälla av av ilska. Jag ska tala sanningens ord med hundägaren när jag får tag på densamme. Jäklars vad jag har eldat upp mig.

Anonym sa...

Tur att det inte var den sorten som äter upp små tanter. Hade minst sagt varit trist om du tvingats sluta blogga av en sådan anledning.../Pallas

Lilla B sa...

pallas: Deet är fasligt trevligt att du tycker så! Och jag skulle sannerligen inte vilja bjuda de där doggarn på minsta tugga från vilken kroppsdel som helst. Trots att jag ska gå ner 4 kilo...!