tisdag, december 11, 2007

Julfunderingar under lunchen

Så skönt att barnen växer upp och man slipper allt julfirande med skola, fritids och alla föreningar som barnen var med i. Med många barn blir det många måsten.
Och ibland blir man lätt förvirrad. Åtminstone jag.

Kommer ihåg en gång för några år sen. Yngste sonen kom strax före jul hem med en lapp från skolan. Till julfesten på skolan skulle jag göra chokladbollar och lägga i små påsar. Den sammanlagda vikten på påsarna stod klart utskriven.De var tänkta att säljas tillsammans med annat som andra föräldrar fått på sina lappar.

Jag var inte direkt upprymd över den pålagda uppgiften men eftersom det var sista året i den skolan och fröknarna snälla så ville jag inte bråka.

Fram med ingredienser! Ungarna beordrades ut ur köket - här skulle det inte gå pedagogiskt till. Snabbfabrikation av de där julgotterna hade jag tänkt mig.
I med allt smör och havregryn, socker och choklad.
Jösses vad jag blandade och slet.

Ilskade mig alltmer efterhand jag jag trillade bollar och la i små plastpåsar.
Helskotta - det tar ju aldrig slut!!

Fick för mig att kontrollera lappen:

VE OCH FASA!

Jag skulle bara göra 4 hekto chokladbollar.
Jag hade gjort 4 KILO!

Jag gör aldrig mera chokladbollar. Aldrig!

28 kommentarer:

beerbelly sa...

Haha det förstår jag. 4kg.. det räcker det.

Annika sa...

4 kilo!!!! Jo, jag kan förstå att du aldrig mer vill göra choklabollar. pust!!

Anonym sa...

Fick du äta upp överskottet?
I så fall äter du väl aldrig mer chokladbollar heller gissar jag.
GJ

Anonym sa...

Men åååå, haha! Tack för dagens bästa skratt! :)

För övrigt håller jag med - man blir LESS.

På torsdag är det låg- o mellanstadiets luciamarknad. Urk.
Barnen ska vara där från 17:30. Lucia i kyrkan börjar kl 19! Så man går på den där j-a "marknaden" och fryser ars--t av sig, för att köpa det man "ska" köpa tar 3 minuter.
Sen är man inte hemma igen förrän tidigast kl 20.
Suck.
År efter år efter år görs detta.
Visst, barnen är lediga på fredagen som kompensation, men i alla fall.
Stackars stackars de som har barn på lekis och/eller dagis också - de ska runt på alla de firande också.

Visst är det lite mysigt och så där. Men i flera timmar, och för en del föräldrar också flera dagar i rad! Det är tufft rent praktiskt. Jobbar man skift är det ju rent hopplöst.

Åsa sa...

4 kilo..=)) ja.. jag håller med.. hjälp vad man höll på.. jag vet jag bakade och sedan skulle man köpa brödet.. på någon marknad..
Jag tänkte.. det hade varit bättre jag skänkt pengarna... dirkekt..=)
Det kan lätt bli för många måsten.../åsa

Anonym sa...

oj,oj.. det gäller att hålla reda på decimalerna... Jag gjorde fel en gång med sockerkakssmet - den blev tunn som pannkaksdito.

Anonym sa...

Oj oj oj jag vet precis vad du kände inför detta. Har också blivit beordrad att baka, nu är det lucia på torsdag, julmarknad, jaa får jag också kompledigt fredag tro/Agnetha

maritha sa...

haha fick mig ett gott skratt igen=) känner igen det där med att vara pedagogisk eller inte=)inte tusan orkar man vara pedagogisk hela tiden med tre ungar som skulle ha med sig både det ena och det andra, plus att man skulle vara överallt oxå^^)

Lilla B sa...

beerbelly: 4 kg räcker jäkligt långt!

Lilla B sa...

annika: Tänk bara vilka mängder margarin jag handlade hem inför detta! ÄCKLIGT var ordet!

Lilla B sa...

GJ: Överskottat räckte mycket länge :). Jodå - jag kan tänka mig någon enstaka chokladboll fortfarande men huvudsaken är att jag inte rullat ihop den själv. Kan du förstå hur knäpp jag kände mig. Jösses! Hädanefter blev instruktioner bättre lästa.

Lilla B sa...

ellis: Vassego! Det är verkligen en sann bild ur verkliga livet. Så kan det gå när man läser slarvigt!
Ska tänka på dig på torsdag! Inte kul när man bara blir beordrad - DU får väl inte kompledigt på fredag, heller?
Vid något tillfälle hann jag bara inte med utan krävde att få köpa mig loss istället för att baka och sen köpa tillbaka kakorna. Gör du det med! På det sättet ställer man ju ändå upp men på sina egna villkor.

Lilla B sa...

åsa: Jag skrev i svaret till ellis här ovanför att jag en gång kräde att få betala direkt utan omvägar genom hembakt och återköpt. Men flera barn och heltidsjobb själv hinner man inte allt även om man vill!
Det befrämjar inte julfrid, om man så säger...

Lilla B sa...

rosalia: Hihi - skönt att höra att andra också kan vara ouppmärksamma! Drickpannkaka - den nya given fr snabbmat :)

Lilla B sa...

Agnetha: Jag höll nästan på att få spader till slut på alla pysselkrav. Om det hade varit i februari eller någon annan lågintensiv månad men ALLT skulle göras i december! Kompledigheten kan du bara drömma om :)

Anonym sa...

Vi behöver tack och lov inte baka, det gör dom själva i skolan.

Lilla B sa...

maritha: Nä - man måste få vara lite realistisk!
Ibland blir det nödvändigt att raska undan saker själv så det snabbar på sig och blir klart!

Lilla B sa...

ellis: Det kan ändra sig.... ;)

Anonym sa...

drickpannkaka.. ingen dum idé i vårt stressade tidevarv. Men hur gör man med äppelmoset?

FO - 2 sa...

Slik kan det gå.....
Forstår at du ikke lager sjokoladeboller igjen ja....!
Nok er nok! ;)
Jeg er midt oppi det nå. Baking, kostymer osv.
Ønsk meg lykke til! Hehe. ;)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Ganska komiskt så här i efterhand, jag skrattade högt när jag kom till slutet av berättelsen, och jag är vrålhungrig efter som jag inte ätit lunch ännu, men ett skratt gör allt så mycket lättare.

Lilla B sa...

rosalia: Det är bara att röra ner!

Lilla B sa...

ida: Önskar dig verkligen lycka till! Och du - läs alla instruktioner ordentligt!! Det lönar sig säger en som vet.

Lilla B sa...

karin-odlar-sin-trädgård: Nu så här några år efteråt är det en lustig historia även för mig. Men då var jag först argsint över att behöva göra så förfärligt mycket. Och sen så jäkla snopen när jag upptäcker hur fel jag har.
Det är visserligen inte vanligt, det där sista, men ändå... ;)

Anonym sa...

Ha ha...underbart!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Får väl säga som Eva och Magnus i Fem Myror:
Tycker han, ja!!

Mindre underbart var det att stå där med alla helskottas margarinpaket. 4 kg chokladbollar kräver smet så det räcker till ett badkar....

Bloggblad sa...

Så hemskt. Och så skönt att läsa att Ellis och jag tycker lika...

Jag erkänner utan omsvep, att trots att jag fostrat mina barn, hållit dem hela och rena och i tid till skolan, brytt mig och kämpat med deras pluggande - så har jag avskytt "baka och sälja"-delen av föräldraskapet. Jag vet inte hur många sockerkakor jag bakat och sen köpt tillbaka... eller om det var grannens jag fick med mig.

Synd att Operation dagsverke blev omordernt - då gjorde i alla fall ungarna ett rejält jobb för att få ihop till skolresan...

Oj - det är nästan så det kommer ett litet glädjetjut att mina barn är vuxna och jag slipper baka för att de ska få åka på skolresa. (Jo, jag vet att lärarna tyckte de skulle baka själva... men jag orkade inte med att både instruera och stå bredvid ...)

Jag smet iväg direkt efter kvällens luciaspelning - så jag slapp sitta och mingla och fika med okända människor som umgås bara för att de har barn i samma klass.

Lilla B sa...

bloggblad: Tror nog att det är fler än Ellis och du ( och jag) som inte uppskattat att baka och köpa tillbaka, köpt allehanda krafs eller fotbollskakor i burk, strumpor, schampo eller stått på julskyltning och krängt hembakat bröd. Allt för att barnen ska göra något "roligt". Jag tog upp diskussionen vid ett tillfälle med samtliga lärare i den skolan om inte skolverksamheten i sig själv kan göras rolig. Det är jag nämligen helt övertygad om .
Det var inte populärt....