lördag, november 24, 2007

Vänligaste affären


Stod idag utanför Systemet och skramlade med Röda Korsbössan i 10 graders kyla. Det har jag skrivit om i inläggen nedanför.
Förra gången jag stod där kom butikschefen ut med varmt kaffe och en bulle till mig. Åh, så glad jag blev.

Kan sånt hända två gånger?
Ja.

Idag kom hon med en större bricka, en burk pepparkakor och en termos kaffe. Hon hade gjort i ordning så det skulle räcka till alla oss insamlare som avlöste varandra under dagen.

Så omtänksamt.

Sådan vänlighet kan man läsa om i bloggar. I tidningarna står det bara om allt elände runt omkring oss.

16 kommentarer:

Villa Nian sa...

Tack! Blir glad av att läsa sånt här :-)

l*eva sa...

Jag tror att nästan ALLA människor är hyggliga. Men att vi svenskar är lite *blyga* och tänker:
"-Nja...de tror väl att jag inte är riktigt klok"

Visst blir man glad över att MODET inte sviker hos en del.
*Kaffet* värmde ända hit!

beerbelly sa...

Kul att någon är snäll. Så lite som krävs trots allt. Bra att du rapporterar med. Hoppas fler tar efter.

Lilla B sa...

tina: Tack själv! Kul att det uppskattas.

Lilla B sa...

l*eva: Det är min erfarenhet också. Men urvalet av publicerade nyheter och liknande är nog bra skevt. Goda nyheter är inte säljbara. Sorgligt nog.

Lilla B sa...

beerbelly: Jag tycker nog att de flesta är snälla. Åtminstone lite snälla. Vem vill egentligen vara dum eller elak? Det finns säkert nån men inte många, det vägrar jag tro.
Så dum är jag :)

Anonym sa...

Tur du varit ute och skramlat så du inte hann skriva om min saintpaulia före mig..:)
Undrar om det är därför man allt oftare läser bloggar nu för tiden!? För att få en dos positiva händelser, alltså.. Du har så rätt i att det goda tyvärr inte säljer.
Ha en fin, varm helgfortsättning! Och hoppas bössan blev tung!

Lilla B sa...

kirsti: Vilken fin Saint Paulia det blev! Blev förstås jättenyfiken och snabbade till din blogg för att titta.
Det blev ett mycket gott insamlingsresultat- nästan ingen går förbi utan att ge något. Det är otroligt tacknämligt när någon lägger en stor sedel - men i det långa loppet är det de små slantarnas eviga ström som gör skillnaden.
Ha en fortsatt god helg, du med!

Lena sa...

Den ena positiva handlingen leder till nästa. Roligt att ni får in mycket pengar, de behövs.

Cattis sa...

Sådan vardags"snällhet" är väl underbart. Vore egentligen mer värt att skriva om på förstasidan :D

Lilla B sa...

panter: Ja, pengarna behövs verkligen. När man ser insamlingsresultaten brukar småkommuner samla in mest per person, betydligt mer än storstäder. Kan det ha att göra med att man känner varandra mer, tro. Jag vet inte. Här på orten är RK mycket aktiva och synliga i olika sammanhang.

Lilla B sa...

cattis: Visst är det! Man blir allt varm inombords. Speciellt gott i 10 minusgrader....
Men dessvärre är inte vänlighet på löpsedeln en kioskvältare.

Bloggblad sa...

Det är himla skönt att verkliga livet är bättre ibland än vad som anses viktigt att skriva om...

Lilla B sa...

bloggblad: Men jag undrar hur många som skräms rent i onödan av tidningarnas urvalda verklighet Visst är det som du säger - vardagsverkligheten är något helt annorlunda. Tur det, förresten.

Anonym sa...

Hej svejs igen! Är återigen ute och kollar din blogg (som äger, hi hi). Såg dig ju utanför Systemet denna kyliga dag (gick förbi med Zebban)och det måste ha varit underbart med lite varmt kaffe från personalen :) Antar att det blev en slant till insamlingen under dagen, ingen törs väl gå ut från Systemet utan att lämna ett litet bidrag till Röda korset :)
Hoppas att vi springer på varandra snart så vi kan "tjöta" lite :)
Ha det gott så länge! /Linda.

Lilla B sa...

Linda: Visst såg jag både dig och Zebban! Det är kul att stå där och skramla,prata lite med folk. Undrar hur många systembutiker som bjuder Rödakorsarna på kaffe, tro? Har inte hört om något.
Byn är ju inte så stor - vi ses alldeles säkert!
Välkommen åter på bloggen :)