fredag, november 23, 2007

Novemberblomma


På mina fönsterbänkar blir det inte trångbott förrän vårsådden brer ut sig.

Den ärvda novemberkaktusen har koll på almanackan och blommar så snällt. Inte är det mycket växande som strålar och blomstrar i november precis.

Känner själv mera vinterglåm än strålglans.


Bytte tjänsterum på jobbet i våras. Förra innehavaren lämnade kvar ett par krukväxter. En våreld som inte dött förtorkningsdöden helt och en aralia som också passerat sitt Bäst före.


Jag har inte gjort något annat åt dem än att hällt vatten i krukorna.
Och se! Aralian blommar!


Kan man dra någon vis slutsats av detta, tro?
Visst kan man det.

1 Lite uppmuntran gör susen
2 Inget är för sent.

Trevlig fredag!


12 kommentarer:

beerbelly sa...

DEt andas positivism :).
Ha en bra dag.

Lilla B sa...

beerbelly: Mycket elände kan man drabbas av, precis som krukväxterna i inlägget, men jag tycker verkligen att det är så i livet att det mesta går att fixa. På ett eller annat eller oväntat sätt.
Ha det gott själv!

Anonym sa...

Får jag fråga
Jag köpte tazetter ett r tycker de är sååå vackra men de luktade så illa att vi fick kasta dem Gör alla det???

Hedgren sa...

Har aldrig sett en aralia blomma....! Grattis!

Lilla B sa...

att ha det gott: Välkommen hit!
Jag hade ett minne av att min barndoms tazetter luktade gott. Satte därför väldigt många tazettlökar förra året. Det var HEMSKT! Det luktde kattpiss i hela huset. Trodde nästan att lukten trängt ner i trossbottnen. Det kan du läsa om här :
http://lillab.blogspot.com/2006/12/varning-fr-otrevlig-sknhet.html
Tror att de små låga tazetterna som redan är uppdriva i krukor kan vara så pass förädlade att kattpissodören försvunnit.
Själv tänker jag aldrig i livet satsa på tazetter!

Lilla B sa...

hedgren: Inte jag heller! Blev mycket förvånad. Den stackars blomman var tydligen tacksam för omvårdnad även om det var av beskedlig sort.

FO - 2 sa...

Kult! :)
Noen er sterke, vett du.
Er det en Shceffelera eller paraplyplante, som vi kaller den i Norge?

Lilla B sa...

ida: Ja tror den kallas paraplyaralia i Sverige - kanske detsamma i Norge.
Det var lite kul eftersom jag aldrig förr sett blommor på en sådan. Men det är kanske som med bambu. Blomning och sen tvärdö.

FO - 2 sa...

Har aldri sett en Sceffelera i blomst jeg. Får håper den overlever da....!

Lilla B sa...

ida: Jag följer den noga! Och är nyfiken på vad den tänker hitta på härnäst.

Anonym sa...

Det brukar ju sägas att antingen blir det blommor för att de trivs eller för att de andas på sista sucken.
I ditt fall är jag söker på att det handlar om god omvårdnad.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Hihi - jag tänkte precis likadant. Sista sucken eller god omvårdnad. Jag tror att blomman är mest förvånad över att få regelbunden skötsel....