fredag, november 09, 2007

Dagens



Restaurangskolan i närheten har några bord som allmänheten kan boka. Maten som eleverna lagar är mycket god. Svart- och vitklädda gymnasieungdomar serverar så fint de bara kan.

Ett utmärkt alternativ till den ibland rätt trista matlådan. Ibland och ibland, förresten.
Min matlåda ligger ur fantasisynpunkt långt efter deras mat. För att inte tala om uppläggningen..
Dyrt? Nej. 65 kronor för salladsbuffé och nybakat bröd, varmrätt med vegetariskt alternativ, måltidsdryck, kaffe och hembakt kaka. Vackert dukat, servering vid borden.
Jäklig tur för dem att höstlöven till dekorationen bärgades i tid. Ute viner vinden och blötsnön ligger vågrätt i luften. Höstlöven är våta. Sånt slask pyntar men inte med.

Trevlig fredag!

14 kommentarer:

beerbelly sa...

Låter hel schysst och ser bra ut på bilden. Trevlig fredag till dig med.

Lilla B sa...

beerbelly:Det blev sallad med nybakat bröd, wienerschnitzel på rotfruktsgratäng. Lingondricka. Kaffe och toscakaka.
Mycket gott till facilt pris!
Trevlig fredag afton!

Bloggblad sa...

Det var bättre förr... när jag gick på lärarhögskolan och gick till restaurangskolan och åt, kostade en 3-rätters 6:50.... :)

Dagens på Tempo kostade 4:- och lunch nere i källaren på dansrestaurangen kostade 14:- och var superdyrt och lyxigt.

Konstigt att jag minns lunchpriser när jag har så dåligt sifferminne! Men priserna var konstanta väldigt länge då, det minns jag bestämt.

Jag gick förbi restaurangskolan i Lkpg häromveckan och fick rena nostalgilängtan efter det tjusiga. Lyckos dig som har en i närheten.

Anonym sa...

Vad trevligt det ser ut. Dit får vi gå när jag kommer och hälsar på. Lilla Hjalle ligger vid mina fötter katten spottar o fräser o undrar om det är en sork vi släpat hem/Agnetha

Annika sa...

Vad trevligt med den skolan!! Och prisvärt! Kan tro att maten var god också!
Perfekt att ha den i närheten.

Malin sa...

Brukar vara kanonmat på de ställena som är restaurang skolor..de har ganska så stor press på sig att göra ett gott jobb...

Kram från Malin

Lilla B sa...

bloggblad: Relaterat till dagens penningvärde är det nog igen större skillnad....
Men jag håller helt med om att jag har det mycket bra som har tillgång till restaurangskolan i min asoluta närhet. Skulle kunna hoppa dit på ett ben om det inte såge så korkat ut:)

Lilla B sa...

Agnetha. Den vovven vill jag gärna träffa! Spottar och fräser gör väl alltid katterna när man dragit hem något nytt på fyra ben.

Lilla B sa...

annika : Jag jobbar i en måltidskommun. De kallar sig så eftersom det finns både restaurangskola OCH restauranghögskola här.
Varför tar jag matlåda med, föresten. Så dumt!!!
Det är verkligen både prisvärt och gott.Men man måste ha lite tid vid lunchen - de har inte fått upp så stor snabbhet än , eleverna.

Lilla B sa...

malin: Verkligen god mat.
Det går hela tiden runt lärare och inspekterar. Och hjälper till så eleverna gör ett bra jobb.
Mycket trivsamt. Mina kuponger är snart slut...

FO - 2 sa...

Håper maten smakte da. :)
Er innom for å ønske deg ei god helg.

l*eva sa...

Åhhh om man fick komma till en dylik *krog*!
Hoppet, att min pensionärstillvaro på Hemmet....ska bli sånt...försvinner, när man läser hur dålig mat äldre får.
Tycker att Restaurangskolorna ska tvingas *L* sälja mat till pensionärer. DÅ skulle vi får både friskare och GLADARE äldre människor!

Lilla B sa...

ida: Det var mycket, mycket gott!! Takc för helgbesöketoch trevlig helg själv!

Lilla B sa...

l*eva: Visst har du rätt. Många gamlingar är undernärda numera. När man är gammal behöver man näringstät mat eftersom många äter så lite. Rriktigt god, välkryddad mat med smör och grädde till de gamla. Då skulle många nog må bättre.