onsdag, mars 28, 2007

Vita uppstickare

Kollade i mitt trädgårdsland när jag kom hem idag. Vad ser jag då, tro? Jo, vitlöken har tittat upp. Den gör verkligen skäl för namnet, centimeterhöga bleksiktiga blad har tagit sig upp ur jorden.
Om alla satta vitlöksklyftor fortsätter att växa har jag gjort det igen!
Satt alldeles för mycket, alltså. Och inte nog med det. Jag köpte tre stycken sättvitlökar till ifall att de andra inte skulle ha klarat vintern. Det var ju så blött och eländigt före jul. Trodde att de ruttnat och köpte på mig flera sättlökar för säkerhets skull.

Om allt tar sig kan jag förse hela Västmanland med vitlök.
Återigen.
Att jag aldrig lär mig.

6 kommentarer:

Lena sa...

Du får väl sälja lite på marknader som en riktig torgmadame/tant. Du får säkert gott om tomater också... Hmm, det där med tant tar jag tillbaka;-)

Lilla B sa...

panter: Jag brukar truga ut överflödet tills folk tittar åt ett annat håll. Får inte bli för ihärdig. Man vill ju inte bli känd som vitlökskäring! Vilket är betydligt värre än såväl torgmadame som tant. Speciellt tant.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag har också nån slags lök som kommit upp. Jag har gått och käkat på gräset idag!

Lilla B sa...

linda v: Gräslöken har nog kommit upp hos dig, bladlök kanske också. Allt växande spritter nog av vitaminer och annat nyttigt- det är bara att beta på! Min gräslök ute på friland ligger lågt ännu men jag driver en tuva i växthuset och den är ätbar. Mums!!

Anonym sa...

Gräslök på knäckemacka... gott gott!
Jag tror mormors gamla tuva med gräslök är död, så jag får nog skaffa en ny.

Vitlök har jag odlat en gång för länge sen, lätt och roligt! Och gott!

Lilla B sa...

ellis: jättegott!