måndag, mars 19, 2007

Trångt och svårläst


Fick för några år sedan en bok om Trädgårdens dagar. En dagbok med en rad för varje dag på året. Använder boken att göra noteringar om när jag sår mina fröer.
Det är så lätt att glömma i vilken vecka det ena eller andra fröet såddes.
Fyller i när jag ser flugsnapparen, när första blåsippan kommer och om det varit något särdeles otrevligt väder.
Om kvickroten varit alltför snabb eller om våtarven vällt fram skriver jag det också.
Det börjar bli trångt på raderna.

4 kommentarer:

l*eva sa...

lilla b: Så gjorde jag förr, när vi bodde ute på landet. Då blev de små notiserna *livsviktiga*.

Nu, när jag bor i civilisationen...känns det periodvis lätt meningslöst, men nog skriver jag upp när jag sådde tomaterna och lite annat *krafs*.

Lilla B sa...

Praktiskt och rätt trevligt att kunna kolla när det är dags att göra olika sysslor i trädgården. Jag har sått tomater illa tidigt några år och i boken kan jag följa hur rangliga de var innan de planterades ut och när jag kunde skörda första tomaten. När jag läser det där avtar klådan i fingrarna och jag har vett att hejda mig. Det är lätt att börja för tidigt!

Anonym sa...

Härligt med trädgårdsdagbok, en kompis har stoppar alla etiketter i alfabetisk ording i plastfickor i en pärm. Själv är jag mer sporadisk, om man säger så..

Lilla B sa...

hannele: Jag brukar spara alla tomma fröpåsar tills det är skördedags. Men inte är jag så ordentlig som din kompis. Jag slänger ner dem i en kasse.