lördag, mars 10, 2007

Tjällossning

Inte bara på vägen till jobbet utan också i växthuset. Gick in dit för en stund sedan för att kolla läget.
Inte alldeles illa. Tjälen börjar släppa taget - det är ungefär fyra centimeters mjuk och fin jord innan man kommer till det frusna lagret.
Krokusen har kommit upp. Det är den allra tidigaste sorten. Blekblå blommor med smala blad. Mindre än vanliga krokusar.
Listigt att ha dem i växthuset, om jag får säga det själv. Då kan rådjuren vanka runt i snön och bara drömma om lördagsgodis.

10 kommentarer:

JULIEK sa...

Høres hærligt ut at det skjer saker. Her får vi nu regn och varmt væder. Hoppas på regne flere dager slik at snøen forsvinner. tror inte det er noe mycke tjæl her nu. Det har ju varit så varmt hela vinteren. Så kanskje våren kommer ganska fort nu, hoppas : )

Anonym sa...

Växthuset... Åhhh jag längtar dit.. jag har städat i det så nu är det bara att flytta in.. smart med krokusen. Jag funderar på att hänga CD skivor i träden...Tror du det hjälper??

Lilla B sa...

julie: Jaaa! Våren kan få komma med stormsteg, om man så säger :).

Var i Norge bor du? Det verkar ju vara förhållandevis milt. Om jag får fråga alltså.

Lilla B sa...

åsa: Jag vattnade lite i markbädden i växthuset idag. Därinne har ju inte funnits någon snö och när solen kommer torkar jorden ut för mycket. Jag har min vinranka att tänka på och timjan och lavendel. Ingen av dem klarar vintern utomhus men när jag planterar in dem för vintern i växthuset går det bra. De fick lite skvalp på fötterna idag.

Njaa. Jag tror att rådjuren håller sig undan ett par dagar. Sen har de märkt att CD-skivorna är harmlösa. Men prova! Det ska man alltid göra. Enda sättet att få veta med säkerhet.

JULIEK sa...

Jag bor i midt Norge i Trondheim. Vi har kalda vintrar her også, men det er ganska varmt innimellan endå. I vinter har det varit ganska mildt hela tiden : )

Anonym sa...

Listigt av dig att plantera krokus i växthuset. Då kan rådjuren stå utanför med lång nos...

Lilla B sa...

julie: Åh, Trondheim!! Där har jag varit två gånger. Nidarosdomen och Hanna Ryggenmuseet är verkliga kulturskatter. Och naturen är oskattbar.

Lilla B sa...

pallas: Verkligen! De kan gott stå och sukta efter godsaker de jäkla trädgårdsmarodörerna!

Anonym sa...

Ha, ha, ha! Jag tycker mig känna vissa vibbar av aggression mot Bambi...

Lilla B sa...

pallas: Du känner helt rätt!