lördag, mars 03, 2007

Stressfritt

- Har du sått jättelöken? Och hur har du det med tomaterna?
Jag fick frågan på Trädgårdsföreningens årsmöte i tisdags.
- Jo, tack. Allt är under kontroll. Fröerna ligger i sina påsar. En del här hemma och en del fortfarande i affären. Jag har inte sått ett endaste frö än.
- Va? Är du inte klok? Hur ska du hinna?

Nej, jag är varken seg eller trög. Jag är icke-stressad.
Eller avstressad.
Eller stressbefriad.
Skönt det låter, förresten. Stressbefriad.

Har tittat i min trädgårdsdagbok jag fört under många år. Aldrig har jag sått fröer vid den här tiden. Nästa vecka går starten.
Allt kommer att hinnas med. Ingen fara.

Jag kan ta det med ro den här helgen med.

12 kommentarer:

l*eva sa...

Lilla b: Du gör rätt i att inte stressa!!
-att jag var tidig med mina frön...var nog mest för att jag hade inget bättre för mig! (?)
Vilket kanske heller inte gör att allt blir *lyckat*.

Det får Våren o Sommaren utvisa! *L*

Lilla B sa...

Ja, jag försöker hålla undan stressen, åtminstone på fritiden. Det som såtts lite, lite sent hämtar in sig när dagarna blir långa. Jag använder inget tillskottsljus så det blir sådd så sent som möjligt. Det brukar bli bra.
Och det blir säkert bra det du sått också.
Som du säger: våren och sommaren vill utvisa!

Linda sa...

Jag köpte mina första fröer idag och det kliar lite i fingrarna :)
Men jag väntar nog en vecka eller två.

Lilla B sa...

lindalotta: Ja, gör det . Det är ingen brådska. När dagsljuset blir längre kommer går det fort med tillväxten.

Anonym sa...

Jag har en massa frö kvar som skall sås i mars. De jag sått tidigare har varit de som har långsam tillväxt. Jag har funderat på att så tomater men vill ha tag i en sort som inte har segt skal, har tänkt ha dem på friland mot en solig vägg, något bra tips?

Anonym sa...

Det kan du göra.. ta det med ro...!

Lilla B sa...

lotta: Tigerella, en medelstor, strimmig tomat som dessutom är jättegod. Den skulle jag vilja rekommendera. Tunnskalig och fin. En av mina favoriter.

Lilla B sa...

åsa: Ja, det lönar inte stort att stressa på. Klart att an måste ge järnet när det behövs.Men att småstressa hela tiden tar mer än det ger.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag sår litegrann i taget. Låter det stå framme i köket och sen flyttar jag ut det om det är perenner eller flyttar ner i källaren om det grott. Känner mig inte stressad förutom med rosenskärorna. Dem sådde jag i slutet av januari i fjol och de blev så himla fina. Ska nog få dem i jorden ikväll! Fick slut på såjord, men har fyllt på lagret nu.

Lilla B sa...

linda v: Rosenskäror! De bara växte och växte hos mig förra året. Nästan två meter höga och med några ussliga blommor strax innan vntern. De var en stor besvikelse, de annars så fina blommorna. Lycka till med dina!!

Mildamakter sa...

Stressbefriad - det gillar jag!

Lilla B sa...

mildamakter: Jag med:)