lördag, mars 24, 2007

Söndertuggat


Tömde kontorets dokumentstrimlare i fredags. Den var proppfull och ville inte tugga i sig ett endaste dokument till. Det gick inte ens att lirka:
- Ett blad för mamma.

Tvärmätt var han, strimlaren.

Sagt och gjort. Ner med alla strimlor i säcken. Medan jag samlade ihop de som hamnat på golvet kom jag på något.

Varför inte använda pappersstrimlorna som täckmaterial till sommarens frilandsodling? Att lägga mellan salladsraderna istället för att täcka med gräs, menar jag.

Att täcka med gräs är utmärkt för jorden men ett elände för mig. Har provat några gånger men nu är det slut med det. Sniglarna invaderade landet och jag fick varje dag gå med ett halvlitersmått och handplocka de hala, snoriga snigelklumparna. Fy attan.

Vad tror ni? Innehåller pappret något direkt olämpligt för jorden?
Tänk om det fungerar: Adjö sniglar! Hejdå ogräs!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tja.. det måste ju vara värt ett test.. inte kan väl det vara farligt.?????? Prova.. det skulle jag ha gjort.. vilken genial ide!

Lilla B sa...

åsa: Tyckte själv det skulle kunna gå. Ev klumpar det ihop sig när regnet kommer. Och kanske ser det skamligt fult ut. Men snigelsäkert och ogräsfritt verkar tilltalande.
Jag tror jag försöker.

Anonym sa...

Jag har förstått att sniglar kan vara besvärliga för en odlare, så alla försök att slippa dem är väl bra försök? Det verkar äckligt att klippa itu sniglar som en del gör. Jag skulle tycka synd om de små liven. Nästan som att klippa itu en groda...

Lilla B sa...

pallas. Det rör sig om MÄNGDER. Här klipps inga sniglar!!

Anonym sa...

Hm...jag är kluven. Tror att det kommer att bli förstört i regnet...trasas sönder och det kommer inte att se så fint ut....men prova på en liten yta. Låter skönt att du börjat vistas i ditt växthus igen.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Ja, det är kanske risk att det blir en sörja i regnet. Tänkte att kopieringspapper möjligen kunde innehålla något otjänligt. Fagert blir det nog inte men jag tror att jag provodlar lite. Om salladen blir yvig och fin kanske den väller fram i landet och täcker täckmaterialet. Dubbeltäckning, således.
Växthuset är mitt paradis på jorden!!

Anonym sa...

Nog en bra idé, men se till att vattna ordentligt så det ligger kvar. Kan tänka mig hur trädgården ser ut om det börjar blåsa!!
Själv brukar jag använda en hel del tidningspapper (dock inte bland grönsakerna pga risk för tungmetaller från trycksvärtan) men sedan täcker jag tidningspappret med gräsklipp eller halm eller annant finfördelat trädgårdsavfall.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Det är ju en förbättrad idé! Strössla över med lite annat efter vattning så det inte lyser snödriva ur landet. Det har jag fö fått mer än nog av.
Eller om jag har fiberduk på så blåser strimlorna inte bort iallafall. Och längre fram på sommaren har väl regn och bevattning gjort dem mera stillaliggande. Det ska bli kul att pröva på något nytt.
Irritationen över en smockfull dokumentstrimlare blev till en rätt hygglig idé.