fredag, mars 02, 2007

Läsning för små plantor

Är bloggen lättläst? Det kan man kolla och det har jag gjort. Och därför vänder jag mig direkt till dig käre läsare:

Hej lille vän!
Har du varit duktig och svalt ner frukostvällingen, torkat dig om munnen och packat ryggan? Dagisfröken väntar på dig och du får en rolig dag i pulkabacken idag. Mumsigt mellis väntar också. Sen går dagen i ett huj och medan maten puttrar på spisen kan du titta på Bolibompa! Och om du vill kan du be någon vuxen läsa nästa inlägg som kommer i kväll. Hej på en stund!

Läsbarhetsindexet visade att bloggtexten var så lättläst att den kunde räknas som barnbok.........

Jaha, där ser man.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, så kul! Det måste jag prova när jag kommer åt min blogg igen. Just nu kan jag varken publicera inlägg eller kommentarer eftersom blogg.se håller på och uppdaterar. Men sen måste jag absolut testa hur lättläst min blogg är. Fast läsbarhetsindex säger väl ingenting om själva innehållet i bloggen. Innehållet kanske småttingarna har svårt att ta till sig även om texten skulle råka vara lättläst. :-)

Anonym sa...

Den var rolig....måste kanske använda den. Borde väl gå igenom allt man skrivit och kolla. Som sagt så håller blogg.se på med en ny version och jag väntar med spänning hur det kommer att se ut. Ha en riktigt trevlig helg.

Lilla B sa...

pallas: Ibland krumbuktar sig din blogg. Ibland går det att kommentera men det händer att jag blir utkastad. Det står att jag har minsann inte tillträde till den. Så illa sköter jag mig inte, väl?
Nä, läsbarhet och läsvärde är inte samma sak. Finemang om en text både är läsbar och läsvärd.

Lilla B sa...

Slottsträdgårdsmästaren: Det var jättekul att kolla.
Ha en trivsam helg själv! På span efter våren!

Linda sa...

Tack för att du länkar, detta måste jag prova :)

Lilla B sa...

lindalotta: Det är jättekul. Provade med en text jag skrivit på jobbet. Det blev ingen barnbok av den...

Anonym sa...

Aj, aj då! Så fräckt av min blogg att kasta ut dig! Jag tvår mina händer för jag har inget med detta att göra! Klart att du sköter dig utan att få någon plump i protokollet! Jag gillar dina kommentarer, så jag hoppas att blogg.se låter dig kommentera i fortsättningen och inte påstår att du inte har tillträde. :-) Själv får jag inte skriva in min adress i din blogg... Fast jag vetju att du hittar dit ändå för att få din groddos... Tyvärr ingen groda i dag p.g.a. bloggstrulet.

Anonym sa...

Ja, inte upplever jag att det är svårt att läsa din blogg... endel skriver lite tyngre....det finns någonstans att prova???/åsa

JULIEK sa...

Ha ha ha ja kanskje derfor jag gillar den så mycke : )

Anonym sa...

Samma nivå på min blogg också! Ska genast börja planerar projekt "Författa nästa generations barnbok"! :)
Testet var kul, så tack för länken! Prövade med textsnuttar från två kvällstidningar och resultatet blev otroligt nog inte "Barnboksnivå" utan "Lättläst, populärtidning.." så det verkar ju stämma till råga på allt.. Ska härmed sluta vara skeptiskt till sådana här test! :)

Lilla B sa...

pallas: Jag hittar dina grodor lätt som en plätt! :)

Lilla B sa...

åsa: Tryck med muspekaren på ordet LÄTTLÄST så kommer du till ett läsbarhetsindex. Sen kan du kolla vilka texter som helst. Dina eller andras. Det är jättekul.

Lilla B sa...

julie: Kul att du tycker det! Jag skriver vidare....

Lilla B sa...

kirsti: Detta är ett seriöst index till skillnad från många testadigsjälvgrejer. Kul att prova!

Bloggblad sa...

Jag låg t.o.m. under barnboksnivå - men det har jag tagit igen idag!

Lilla B sa...

bloggblad: Jag blev så nyfiken och gick genast in och kollade din sida. Förstår att indexet låg högre vid blotta anblicken.
Roade mig igår eftrmiddag med att kolla en text jag skrivit i arbetet. Den var inte lika lättläst som bloggen...