söndag, mars 11, 2007

Förrädisk is


Snart går isen upp på sjön. Jag känner det på mig.

Det allra värsta med att vara ute och åka bil på senvintern är att detta verkligen kan hända:
Jag åker längs en sjö, det sitter en pimpelfiskare en bit ut. Isen är eländestunn. Och plötsligt åker fiskaren rakt ner i vattnet. Bara tjupp! Rätt ner.

Bilden visar sjön utan is. Ja, det syns ju faktiskt. Och ännu har ingen pimpelfiskare farit rätt genom isen när jag sett det. Men blotta tanken är otäck. Tänk om man inte kan hjälpa honom upp.
Man ska inte ge sig ut på svaga isar. Icke! Gör aldrig det!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du får fota din vackra sjö varje vecka och lägga ut på bloggen så att vi kan följa vägen mot varmare vatten. Mycket vacker sjö det där...

Anonym sa...

Aj, aj, kapten! Ska aldrig göra så!

Lilla B sa...

Slottsträdgårdsmästaren: Det är ju en jättebra idé. Har inte varit i närheten av den i tanken. Funderar bara på den kommande sommaren och ett växthusfoto i veckan. Men man kan ju köra två teman..
Tänkte stanna till i fredags men det såg så träligt ut. Gråblött. Ingen lyster någonstans. Eller var det kanske ingen lyster i mitt sätt att se. Inget foto blev det iallafall.
Nu ser jag fram emot din tisdagsbild.

Lilla B sa...

pallas: Det låter betryggande och bra.