lördag, februari 03, 2007

Storpack rekommenderas inte

Storpack solrosfrön. Smaka på den!
En tilltalande stor säck. Åh, så praktiskt och bra! Slippa bära hem småpåsar till fåglarna stup i ett.
Inte för att de bryr sig - men jag gör det.
Det blev ett år en jättesäck nerbaxad i källaren.
Visst var den till glädje. Bara att gå ner och skopa upp lagom kvantitet frön.
En dag såg jag en rand med frön i källaren. Någon hade tappat dem. Tittade noga på plastsäcken. Det var hål längst ner. Inte ett uppskuret hål. Ett uppgnagt.

Numera tar jag hem solrosfröna i småpåsar. Tänker inte göda upp mössen ett år till!

16 kommentarer:

JULIEK sa...

He he ja dom har vel levt godt på den storpacken i vinter : )

Lilla B sa...

julie: Fy attan! Jag har bjudit mössen på fest varje dag. Utan att veta om det. Nu kan jag skratta åt eländet - när jag upptäckte det blev jag inte överlycklig, precis!

Linda sa...

Så snäll och omtänksam du är då :)
Eller var...
Har upplevt detsamma, fast då gällde det gräsfrön...
Tvi vale!

Anonym sa...

Hörde att solrosfrön som kom från Polen var bäst de här små kinde vara utan kärna för det är den de äter. Mina oxar äter också som tonåringar hinner precis fylla på och gå in så är det snart slut. Skönt med lördag kväll.

Lilla B sa...

lindalotta: Ibland är man snällare än vad man själv anar.... ;)

Lilla B sa...

agnetha: Jätteskönt med lördag kväll. Jasså - är det bara skal i påsen? Så lurad man kan bli. Får kanske be att de öppnar en påse i affären så man får provtugga..

Anonym sa...

å huff og huff... mus er ikke mye moro å få i hus nei. isj ...
nei det beste er å kjøpe bare litt av gangen ja, og heller mate småfuglene etter det :)

Lilla B sa...

optimisten: Välkommen hit! Du har alldeles rätt - lite åt gången räcker bra. Möss i huset är inget att sträva efter. Tur att vi har en Monsterkatt numera.

Anonym sa...

Ja, möss är jag rädd för, har inget ätbart i garaget. Även läderstövlar duger åt dem.

Anonym sa...

Oj, så lyckliga du har gjort de där mössen! Fri tillgång till läckra solrosfrön! Man kan föreställa sig besvikelsen och häpnaden i deras näpna små ansikten när det inte hittar godispåsen...

Lilla B sa...

hannele:Mössen äter ju vad som helst. När de till och med gnager på läderkängor så måste de haft rena paradiset i min källare.

Lilla B sa...

pallas: Ja, du! Förmånen drogs tvärt in. Vem skulle inte sura lite då...?

Anonym sa...

Det är lätt att vänja sig vid lyxiga vanor, och svårare att vänja sig av med dem. Vet inte om det gäller både möss och människor...

Lilla B sa...

pallas: De har inte klagat eller lämnat in någon protestskrivelse ännu iallafall.
Visst fasiken är det trist att avlyxa sig.

Anonym sa...

Du har inte funderat på att skicka den s.k. monsterkatten på källarjakt för att få lite omväxling till burkmaten?
Mina katter är mycket förtjusta i källarbesök.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Sen Monsterkatten kommit till oss och växt till sig har han fått göra några källarbesök. Senast igår drog han ner när jag stökade i tvättstugan. Han är väldigt välkommen att terrorisera mössen.