torsdag, februari 22, 2007

Spåren förskräcker

Trädgården är genomkorsad av spår. Det är avtryck av rådjuren som kommer från skogen. Man kan se att de satt rak kurs på varje äppelträd. Sävstaholm, Oranie, Transparent Blanche och lilla Signe Tillisch riskerar att bli tuggade på varje dag. Natt med, för den delen.

Så snart snön försvunnit betar de av krokusen som dristat sig upp ur jorden. Sen sätter trädgårdsmassakern igång.

När vi flyttade in i huset charmades vi av de söta rådjuren och tittade så gärna på dem. Efter en tid irriterades vi av att de åt på allting och glodde på dem. Efter ännu längre tid blängde vi ilsket efter dem. Nu motar jag helst in dem i skogen igen.

Så det kan gå....

14 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Tufft. Vi börjar också få rådjur.

Lilla B sa...

De går väldigt ogenerat i folks trädgårdar. Ett gick tom upp på verandan för att beta av en krukväxt jag satt ut. Det var en sommar och hibiscusen hade fått ohyra. Sånt botemedel har jag aldrig förr sett!:)

JULIEK sa...

Ja det blir vel så, men jag tycker ju dom er så himla søte, fast vi har inte så mycke besøk av dom her i trædgården.

Vi på Kantarellen sa...

När jag var liten, brukade min pappa alltid hälla cayennepeppar på växterna. Behöver jag berätta att det bara åts EN blomma.

Karin sa...

Visst är det trist och inte är de speciellt rädda heller. Här har inte funnits mycket rådjur tidigare men för varje år som går äter de av fler och fler tulpaner. Tur att det finns mer mat framåt sommaren så rosorna får vara ifred.

Lilla B sa...

julie: Var glad för det!!
Rådjur ser man helst i grannens trädgård.

Lilla B sa...

mamselamsen: Ska inventera kryddskåpet. Antar att man måste pudra på efter varje regn ungefär som med blodmjöl.
skall garanterat prova på blommor. inte på grönsakerna. grönkål+cayennepeppar= otäckt

Lilla B sa...

karina a: Tulpaner i rabatten är inte att tänka på här. Jag har haft några i växthuset bara för att få SE dem blomma. Tidiga krokusar likaså. de rackarns rådjuren biter ju avallt ända nere vid marken.

Tankevågor sa...

En vänninna hade det här problemet där hon bodde i närheten av en skog. De började istället mata dem i skogsbrynet och lägga ut peppar (svart) i rabatten. Sen höll sig rådjuren borta. Åt bara där maten var utlagd till dem.

Lilla B sa...

londongirl: Pepparn ska jag prova med liksom cayennepepparn som Mamselamsen tipsade om. Jag har gjort blandningar av blodmjöl och ammoniak och lite annat smågodis. Sånt doppar man oasis i och trär upp på pinnar i rabatterna.
Jag tar tacksamt emot alla tips på avskräckning!!
Rådjur är söta men jäkliga på att äta sönder trädgårdaar.

Anonym sa...

Ja. visst är de söta.. men de behöver ju inte äta upp vår trädgård!!!
I förra helgen hade vi en råbock hemma.. vi tog kort ,,men han stod kvar och åt.. i godan ro!!
trevlig helg!/åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

Lilla B sa...

åsa: De blir bara oblyfare och oblygare. Skre ett nytt inlägg och efterlyste mera motåtgärder

Anonym sa...

Du kanske ska flytta till en inhägnad gård på Södermalm här i Stockholm eller...? Du skulle absolut slippa vilda djur men kanske vilda människor skulle göra lika mycket skada....
Ha en riktigt trevlig helg.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Jag tror nog att jag föredrar de fyrbenta vildingarna. Skulle väl få dåligt rykte om jag gick lös på Södermalm med oraniekart och blodmjöl...

Trevlig helg själv!