lördag, februari 17, 2007

Dr Westerlunds hälsoblomma


Idag skall jag plantera om krukväxter och sätta blomskott som rotat sig.
Knipsade av några skott från dr Westerlunds hälsoblomma och satte i vatten på mitt kontor. Vi har ett riktigt risigt exemplar som står i ett fönster på arbetsplatsen. Jag friserade den lite för ett tag sen.
Det fanns ytterligare en spekulant på skotten men hon nös av att bara ta i dem. Synd för henne - bra för mig!
Titta på bilden! Hälsoblomma, jo jo. Tycker inte alls att den ser hälsosam ut...(Den stackaren måste jag nog ta hand om nästa vecka.)
Finfina rötter har iallafall bildats på blomskotten jag tog och i går eftermiddag fraktade jag hem dem.
Så mycket olika sorters jord det finns! Såjord, blomjord, plantjord och specialjordar av alla de slag. Såjord använder man till sådd. Så klart. :) Blomjord till krukväxter. Plantjord till större växter eller balkonglådor, urnor, buskar och träd.Man skall passa sig lite. Det är kvalitetsskillnader på köpejordar. Oftast är det inte alls ett fynd när man får köpa tre förpackningar plantjord för en hundring.
Jag behöver inte så väldigt mycket blomjord. Här i huset finns bara några få krukor och så de tre skotten från Dr Westerlunds hälsoblomma.
Trevlig helg tillönskas alla!

22 kommentarer:

Linda sa...

Även om den är lite lång så tycker jag att det ser ut som om den har rotat sig ordentligt. Nu får du vårda den ömt hemma :)

Lilla B sa...

Lindlotta: bilden är inte på skotten utan på det eländiga exemplaret på jobbet:) Bildexemplaret behöver en större kruka och bra jord. Den svälter,stackarn.

Vi på Kantarellen sa...

Hmm... man kanske skulle skaffa sig en sådan. Hälsan framförallt!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Den där luktar ju så gott! Jag hade för några år sedan, måste skaffa nya. Jag har också recept på hur man kanderar bladen och använder till tårtdekoration, kanske vore något?

Lilla B sa...

mamelamsen: Det är ju ett steg på vägen! Bra att du tänker på din hälsa. Följer dina bravader på bloggen men tror att bantarboken inte är direkt är ägnat åt hälsan.

Lilla B sa...

karin: Ja, jag har också hört att man kan avända den i bakverk. Skrev ett inlägg för en tid sedan om det men en som kommenterade visste besked: det är överreklamerat.!
Jag tycker också att blomman luktar så gott.

Anonym sa...

Å, är det en sån där som luktar liksom.. ja, lite friskt citrus-aktigt när man gnuggar på bladen?

Lilla B sa...

ellis: Just precis! Och man behöver inte ens gnugga på bladen - bara man stöter vid dem kommer en citrusliknande doft i rummet. Det var den renande doften som var hälsosam enligt dr Westerlund.

JULIEK sa...

Ja det er faktisk jætteforskjell på jorden man kjøper, man merker virkelig det.

Lilla B sa...

julie: Ja, verkligen. Har man köpt en dålig jord blir växterna små, riktigt förkrympta eller missfärgade. Förskräckligt trist.

l*eva sa...

Dr Westerlunds...ingår i arten Pelargoner. Jättesöta små blommor!

Annika sa...

Ja, jag tänkte just fråga om det är en Pelargon sort. Jag tycker om doften av Pelargoner...Mmmm...
Trevlig helg, LillaB!

Lilla B sa...

va: Exemplaret på jobbet har inte blommat. Hur ser blommorna ut?

Lilla B sa...

annika: Ja, det är precis som Eva skriver en sorts pelargon. Men doften är mycket annorlunda. Godare tom, tycker jag.
Trevlig helg själv

Anonym sa...

Dr Westlund står i vårt fönster också.. tänkte den skulle få stå ute i sommar. Såg en bild på det och den var hur stor o ståtlig som helst../åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

Lilla B sa...

åsa: Vilket bra tips! Mina små hälsoplantor, som förhoppningsvis vuxit till sig till sommaren, kommer också att vistas på sommarkollo. Tack för tipset!

Lena sa...

Kom på nu att det nog var dags att ägna fönsterträden lite omsorg. Tack för påminnelsen.

Lilla B sa...

panter: brukar ha sportlovet som riktmärke. Visserligen hr jag inget sportlov men då!

l*eva sa...

Dr Westerlunds blomma...är på många sätt lik en traditionell pelargon, MEN mycket mindre...sirligare...färgen på den jag hade...var ljus...nästan vit...mot rosa...om det finns flera olika sorter...har jag ingen ANING om.

Lilla B sa...

eva: Jag får väl ta en bild om Westerlund slår ut i blom

l*eva sa...

http://www.shenet.se/vaxter/geranium.html

Jag *googlade* på skoj...det fanns MASSOR...med sidor

Lilla B sa...

ea: Tack för tipset. Jag har läst om den nu. Satte min nyplanterade skott i ljusaste fönstret. Så stor den kan bli om allt vill sig vl!!