söndag, oktober 01, 2006

Slut på lång väntan


Nu!!

Rosenskäran blommar. Första utslagna blomman kom idag den 1 oktober. Här är bildbeviset. Jag får nästan titta själv för att tro det.

Förgrodde rosenskäran inomhus i våras för att få lite fart på den. Jojo. Så lyckat var det med det. Det gjorde jag i början av maj. Fem månader tog den på sig från sådd till blom.

Ädel frukt mognar långsamt, sägs det. Men den här blomman blev mindre än väntat. Inte så ädel men fin ändå.
Det får bli något annat i rabatten nästa år.

Man lär sig av misstagen.
Ibland, iallafall..

12 kommentarer:

Lena sa...

Den var väl värd att vänta på? Vacker och skir. Det är ju inte så mycket som blommar i oktober. Så grattis!

l*eva sa...

ÄNTLIGEN!

Men nog var DEN, värd att vänta på!
Har den möjligen kamrater också, som ska till att blomma?
Men visst kan man se lite grann, att den är sen...i färgen?
Lite lite ljusare...

Lilla B sa...

panter: tack tack. Om det vore som vanligt så skulle vi haft första frostnatten i augusti. Skönt att kylan dröjer när man har så seeega växter

Linda sa...

Jag tyckte den var jättefin! Och roligt med en annan färg än den gula höstfärgen, som finns på så mycket!

Lilla B sa...

eva: Visst är den fin men den blev inte så kompaktvuxen som jag hade tänkt mig. Megahög och med rätt små blommor. Fina, javisst. Men nehej inte nästa år.

Lilla B sa...

lindalotta: Det har du alldeles rätt i. Det tänkte jag inte på.

Vi på Kantarellen sa...

vacker om en ros!

Lilla B sa...

mamselamsen: ja, den är söt och fin

Anonym sa...

Grattis!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren; tackar!

JULIEK sa...

Den var ju jættevacker. Kanskje en grunn nok at vente, men tur at høsten er så varm, annars ville vel denna inte ha slagit ut?

Lilla B sa...

julie: det var nog i sista ögonblicket den kunde slå ut. Det ser ut att bli frost i natt.

Bloggaren Eva säger att den kan nog klara lite kyla. Man får hoppas på det.