söndag, augusti 27, 2006

Vino Nordica i augusti



Vino Nordica är en vinstock av härdig sort. Den kan i delar av mellansverige odlas mot södervägg. Jag har den för säkerhets skull i mitt växthus. Kallt läge i växtzon 5 tilltalar knappast vindruvor. Knappt mig heller, för den delen.

Vino Nordica trivs utomordentligt bra i växthuset. Men man måste vara på den med sekatören ofta, ofta. Jag hinner inte riktigt med alltid. Det syns tydligt på bilden. Lägger ut den ändå.

Vinrankor sommarbeskärs och vinterbeskärs. På sommaren rekommenderas att man tar bort det som växer två blad bortom en vindruvsklase. Håller man inte efter blir det tätt som en djungel.

Vinterbeskärningen gör jag mellan jul och nyår. Då skottar jag mig fram till växthusets dörr. Lirkar upp den och tar mig in. En radikal beskärning blir det.

Varför på vintern? Jo - annars blöder vinrankan ihjäl. All växtsaft rinner ur den. Man måste passa sig och inte vara för tidig. Rankan ska hinna avmogna innan man ger sig på med sekatören.

Sommarbeskärningen har ett tjusigt namn, förresten: pincering.

Man kan se på bilden att den sätter rikligt med frukt.

8 kommentarer:

Linda sa...

Vilken tjusig odling!! Hatten av för ditt fina resultat Lilla B. Var det av de där ni mumsade igår?

Jag som har nya, ganska klena vindruvor, utan ett ett enda bär, ska jag klippa till vintern?
Jag har inte klippt något i sommar, men de sattes ju ifjol så då är på tillväxt. Mina står ute.

l*eva sa...

Vet Carl-Jan om, vilken Vinodling...som pågår...nästgårds?

Eller, rättare sagt...säg INGET till honom...annars kommer han nog *älgande* (hi hi)...och snor Dina klasar!

Tankevågor sa...

Men vad fina de är! Jag undrar just om jag skulle kunna ha dem på min väldigt varma takterass mot väggen? Men då måste jag förstås packa in dem i något på vintern.

Lilla B sa...

lindalotta:
Tack för det! De som hänger där är inte riktigt mogna. De får vänta. Eller vi, kanske jag ska säga.

Jag skulle nog skära in vindruvorna till vintern. Låna en handbok på biblan!

Lilla B sa...

eva: Jag ser Carl-Jan lite då och då i Grythyttan. S
kulle ALDRIG få för mig att avslöja min vinodling.
Bara på nätet:)

Lilla B sa...

londongirl: det går alldlels förträffligt. Man kan bygga en låda och isolera med frigolit.
Lycka till.
Det är jätteroligt att kunna bjuda på egna vindruvor.

Elisabet. sa...

När jag bodde hemma i Västerbotten och såg i Rapport att man i Skåne skulle kunna odla vindruvor och kivi, p.g.a. ozonskiktet-eländet, sa jag till exet att .. dit flyttar vi!
Det gjorde vi också

Återstår att hitta några vinstockar och en gård ..-)

Lilla B sa...

elisabet: det är ju bara småbagateller det. Att hitta en gård och några vinstockar.