fredag, augusti 04, 2006

KATASTROFLÄGE

En eller flera älgar har varit i trädgården under natten. De har förstört ett Oranieträd. Det trädet kom som födelsedagspresent till huset för 23 år sen. En jättelik bur var som skydd de första åren. När rådjuren gnager är det trist - men de har så liten kraft. De biter av en kvist i taget. Och inte når de så högt upp heller. Älgen däremot når högre än man kan föreställa sig. Dessutom tar han tag i grova grenar som han rycker loss med käkarna.

Det var angrepp av älgar och rådjur förra året med. Trädkräftan hade också hunnit få fäste. I våras gjorde jag en mycket radikal beskärning för att försöka rädda trädet och dessutom få bra form på det. Oraniefrukten är god och trädet en gåva. Det skulle bara lyckas.

När jag kom ut i morse såg jag förödelsen. Hemskt. Trädet är slaktat. Älgen hade dessutom tappat en gren på väg in i skogen. Den låg på gräsmattan en bit bort från trädet.

Ett Transparant Blanche är också åtgånget men inte lika hårt.

Det är så sorgligt, så sorgligt.

Vill inte ta en bild på eländet. Det blir ingen illustration.

11 kommentarer:

l*eva sa...

SÅNT, gör mig Gråtfärdig.
Precis, som om man har fått en Orangutangkropp---och släpar armarna och händerna UPPGIVET i Marken. Med Sänkt Huvud.

Älgar ska stå på avstånd, ute på en åker eller Äng. DÄR kan de stå...och se Vackra ut. Men INGET mer!

Lena sa...

Åh, så trist, man vill så mycket, kämpar och sen...alldeles tom blir man.
Uppmuntringskramar

Linda sa...

Stackare!! De största djur som promenerar omkring i min trädgård är stora harar och fasaner, möjligtvis en räv någon enstaka gång. Jag hade blivit alldeles förstörd och jag hade nog varit ganska rädd också. Ett helt träd, det bär minsamm respekt med sig. Tänk om älgen istället hade förstått det.
Tänker på dig.

Anonym sa...

Stackars. Vet hur det känns. Brukar säga att man borde ha en trädgård på Hötorget i Stockholm eller så....men där finns ju annan föstörelse. Vad gör man...älgarna ser ju bara ditt träd som delikatess. Har själv problem med massor av harar i parken men även rådjur....antar att det inte tröstar dig nu. Går trädet att rädda med ytterligare hård beskärning? Antar att stam och huvudgrenar är orört. Beskär trädet nu.

Anonym sa...

Elände, elände. Som om inte älgen kunde hitta något smaskens i skogen...

Vi på Kantarellen sa...

Stackars dig och stackars trädet! Men du kan ju alltid försöka glädja över att det snart är älgjakt.

Lilla B sa...

alla: ja fy fasen så trist.

Slottsträdgårdsmästaren! Jag är lite tveksam - tänk om älgen dyker upp i natt också och betar ännu mera. Och då har jag redan varit där och friserat.. Vad blir det kvar?

Jag är mycket bedrövad

Bloggblad sa...

Men kära nån! Och här har maken klippt (sågat) ner det mesta av transparent blanchen - det ser för jäkligt ut eftersom han inte kan knepen. Älgjäkeln kunde fått vårt! Det blev mängder att bära bort - vi har nån sjukdom så ingen frukt går att äta, vi har trädet enbart för skuggans skull - men nu skuggade det inte bara - vi fick äppelbemängda grenar i huvudet.

Jag förstår din frustration - jäkla älg!

Lilla B sa...

Bloggblad: en sak är ju när man väljer själv att såga i trädet. Det är helt i sin ordning. Men det här var riktigt ledsamt. Skulle nog gärna visat älgen till ert träd. Får kanske sätta upp en skylt: Serveringen stängs för iår

Anonym sa...

Nä, gud vad ledsamt:(
Jag vet precis hur det känns. En perenn eller buske kan man ersätta men ett träd, äppelträd det tar ju en livstid att växa upp. I våras trodde jag att våra två äppelträd hade gått döden till mötes. Haren hade renbarkat bägge träden ungefär en meter upp från mark. Vi hade satt hönsnät, men snön låg så djup i vintras så att nätet hamnade får lågt. ALLA trodde att träden skulle dö, men Gud måste ha sänt en helande hand till dem för de står där än i dag och bär frukt. Men går det inte att beskära? Jag hoppas verkligen det. Lycka till!

Anonym sa...

Nä, gud vad ledsamt:(
Jag vet precis hur det känns. En perenn eller buske kan man ersätta men ett träd, äppelträd det tar ju en livstid att växa upp. I våras trodde jag att våra två äppelträd hade gått döden till mötes. Haren hade renbarkat bägge träden ungefär en meter upp från mark. Vi hade satt hönsnät, men snön låg så djup i vintras så att nätet hamnade får lågt. ALLA trodde att träden skulle dö, men Gud måste ha sänt en helande hand till dem för de står där än i dag och bär frukt. Men går det inte att beskära? Jag hoppas verkligen det. Lycka till!