lördag, juli 08, 2006

Potatistricket

Inget regn idag heller. Potatisblasten är så fin. Konstigt när jorden är som aska.Två sorters potatis har jag satt i år: Silla och Cherie.

Inget bladmögel i sikte. Nej, det skall det väl inte vara heller när det är så torrt. Undrade om det möjligen skulle kunna finnas potatis att skörda. Så gott med alldeles nyupptagen potatis!
Så färsk så skalet lossnar bara man tittar på det.

Eftersom det är bra synd att gräva upp ett helt potatisstånd bara för att kolla gör man så här: krafsa lite försiktigt i jorden och kolla knölstorlek. Lagom? Då tar man just den potatisen och skoffar tillbaka jorden. Sen går man vidare till nästa. På det viset kan man skörda dem en och en så här i början och ändå växer resten kvar i jorden.

Tycker att det är ett riktigt listigt sätt.

Och hur var det då? Ynkligt! Ynkligt! Det får bli köpepotatis ett tag till.
Synd.

10 kommentarer:

l*eva sa...

Tveksamt om jag vågar mig på det *tricket*.
Odlar potatis i trätunna.
Tror jag väntar tills blasten gulnat och vissnat ner!
Just NU är blasten över 1 meter, mycket GRÖN! :) Kanske man kan säga: *Mycket väsen för ingenting* om min odling!
Knappast ens, att tänka på: Potatislov, fram emot senhösten!

Hannele på Hisingen sa...

Det måste vara härligt att kunna äta sin egen potatis! Vi har inte riktigt lyckts med det på vårt berg...

Anonym sa...

Egen färskpotatis...vilken lycka!!
Jag har aldrig odlat potatis, jag skulle gärna prova, men vår tomt består till största delen av berg i dagen och resten är rötter och myrbon..:) Nä riktigt så illa är det inte med tomten lämpar sig inte riktigt till odling. Men man skulle ju kunna prova på att odla i tunna som Eva tydligen gör:) Bra tips!

Lilla B sa...

eva, hannele och anneli:
Evas potatistunna kommer att ge prima potatis. En dränerad hink kan man också använda. Satte in en hink i växthuset ett år för supertidig potatis. Det funkade även om skörden inte blev stor. Prova med potatistunna eller hink: nykokt egenodlad potatis slår det mesta.

Anonym sa...

Hejsan Birgitta

Vilka fantastiska bilder du tar.
Jag har satt potatis i hinkar som växer för fullt. Ha det bra hälsningar Agnetha..

Lilla B sa...

Agnetha: Har du massor av hinkar?! Inte illa. Och så slipper du ju gräva landet sen i höst. Bara välta ur jorden allteftersom. Lättskött potatisland, vill jag säga.

Anonym sa...

Tjillevippen! Ja jag har trädgården full mede hinkar ha ha ha ha. Nejdå bara 3 stycken hade potatisland tidigare men det blev mask i dem, frågade då en trädgårdsmästare vad problemet var. Han svarade att det odlats för länge på ett och samma ställe, jorden behövde vila. Nu har det landet
varit gräsmatta i 14 år/ Agnetha

Lilla B sa...

Agnetha: Så jäkla länge behöver jorden inte vila när den blivit uttröttad. Och inte odlaren heller!! 14 år!! Ja tror jag dör.

josé sa...

Härligt att kunna följa din potatisodling, själv tar jag en paus i år. Tröttnade på mördarsniglarna som åt upp rubb och studd inklusive potatisblasten förra året. Suck.

Lilla B sa...

Mördarsniglarna har inte invaderat Bergslagen än. Det kommer rapporter lite då och då om dem. Men jag tror att det oftast är sammanblandning med annan skogssnigel.
Älgarna och rådjuren är stora bekymmer här. De förstör så mycket. En morgon för något år sen stod en jättelik älgtjur i grönsakslandet och åt. Sockerärter var favoritmaten, tydligen. Klövarna mosade ner salladen helt.
Stort eller smått - en odlare har alltid något att slåss emot!