onsdag, juli 12, 2006

Glad amatör

Jag retar upp mig på det begreppet: en glad amatör. Här kommer det glada trädgårdsamatörer! Ser för mig en hel radda tokglada kärringar med spadar och fröpåsar. Usch, så vrång jag blir.

Att vara amatör är att vara icke-professionell samtidigt som man tycker väldigt mycket om det man gör. Att vara Lilla B. Den som är en riktig trädgårdsmästare får kalla sig Stora A.

Att ha mindre kunskap inom området än den riktiga trädgårdsmästaren, att inte ha tillgång till de professionellas verktyg eller handgrepp. Det är helt i sin ordning när man är amatör, dvs hobbyodlare.

Men varför i helskotta förutsätts man vara GLAD?

Ja, det kan man sitta och fundera över på kvällskvisten.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa...det var ju en tanke att tänka på...

Lilla B sa...

Snurran: funderade på det när jag gjorde in skötselinsats i växthuset idag. Knepigt sätt att se på amatörer.

l*eva sa...

Precis lika förbaskat dumt som:
-"ett gäng Glada pensionärer"...

Vi på Kantarellen sa...

eva: Precis det tänkte jag också skriva. Jag undrar om all på långvården är så himla glad?