torsdag, juli 13, 2006

Fjärilskrassen flyger inte

Nej, den gör inte det, fjärilskrassen. Sådde krassefrön runt en hög kon av pil. Planen var att de gula blommorna skulle svinga sig upp i luften.

Det har gått ohyra på plantorna. Halvstora svart-och orangeprickiga skalbaggar har slaktat skottspetsarna så tillväxten stannat av. Har inte sett sådana baggar förr i mina odlingar. Klämmer sönder alla odjur jag ser. Lika bra att klippa bort de angripna skotten. Om det är lite kraft kvar så kommer det nog nytt i bladvecken.

Liljebaggar, jordloppor, bladlöss, klematislarver. Jag betraktar dem inte som mina närmaste vänner. Typ.

4 kommentarer:

l*eva sa...

Jag har också en hel massa Fjärilskrasse, men INGA (än så länge) äckliga små kryp på dem.

INGA blommor heller för den delen. DET är bara GRÖNT, massor av grönt.

Kanske för mycket vatten?

Lilla B sa...

Kankse för god jord? Men var glad åt det gröna. Jag har varit ute och krossat skalbaggar

l*eva sa...

Yeck...ÄCKLIGT!

Din roll som...ofrivillig mördare...tycks aldrig ta slut!! *s*

Lilla B sa...

Nä - det är inget vidare. Tur att man inte är äckelmagad av sig.