torsdag, juni 29, 2006

Basilika

Storbladig, grekisk, eller helig sådan. Många sorters basilika finns det. Goda som krydda och bra att skrämmas med. I vilken kokbok som helst hittar man användningsområden för den aromatiska kryddväxten.
Men där nämns det inte att man får vita flygare på fall med den. De små uslingarna som flyger runt i växthus och skitar ner så ohemult. Man tar en handfull basilikablad och gnider dem mot krukor, marktegel, uppbindningstrådar. Eller mot vad som helst i växthuset. Det ska dofta redigt mycket basilika. De vita flygarna får nog av detta och försvinner. Har praktiserat basilikaskrämsel med framgång under flera säsonger.

9 kommentarer:

l*eva sa...

Vilket himla bra tips...för bla. fuchsiorna!
DOCK: min Basilikaodling verkar INTE så kry!
Får köpa en planta på Maxi, vid Grönsakerna. DE brukar jag få att överleva!
Kolla,kolla..jag har loggat in mig här.
Bodil Malmsten och några till jag känner...finns ju också här.!
/Zamza, som just klippt gräset. (med trimmern...)

Lilla B sa...

Välkommen! Jag är så glad när jag får besökare till min blogg. Hoppas att basilikaskrämsel även funkar på fuchsior. Min odling blev inte heller så bra som jag tänkt mig. Men en odlande vän delade med sig av sitt överkott. En kasse olika sorters basilika stod och väntade på jobbet. Så snällt och omtänksamt. Det var ett prima tips att sätta ut köpebasilika. Ska göra det om odlingen slår fel nästa år.

Anonym sa...

Hej
Jag har lagt in din nya länk hos mig. Nu återvänder jag till sjuksängen...feber och ont i halsen. Måste vara frisk till helgens spaningar ju. Gillar din nya blogg!
Ha det gott.

Lilla B sa...

Trädgårdsspanaren! Krya på dig! Sjuk i trädgårdstider - det är väl nästan tjänstefel? :-)

Tankevågor sa...

Det här var ett bra tips som jag ska prova. Helt ofarligt är det också och inga giftiga saker i naturen! :)

Lilla B sa...

londongirl: och det luktar så gott, så gott dessutom!

Vi på Kantarellen sa...

Hjälper det mot mygg?

Lilla B sa...

Mamselamsen: Det har jag inte märkt. Inte mycket som tar död på de kräken..

Bloggblad sa...

Jag har inte haft besvär med vita flygare på min altan - som också fungerar rätt bra som drivhus. Basilika i tre stora krukor som just tittat upp. Ska bli god pesto sen.